Fitnah Penuntut Agama

6.10.2009

Pernah tonton iklan kitar semula satu masa dulu, Ambo pun tidak pasti pada tahun bilakah iklan tersebut disiarkan. Apa yang menarik pada iklan tersebut adalah satu 'statement' yang berbunyi "Jangan Cakap Saja, Kitar Semula". Disebalik kata-kata "jangan cakap saja" tersirat pelbagai mesej, peringatan dan faedah yang dapat diambil sekiranya difahami dengan sedalam-dalamnya.

Setiap manusia mempunyai pelbagai kelebihan dan kekurangan masing-masing dengan ada yang petah berkata-kata, pandai melukis, mahir dalam kira-kira dan setiap orang yang ada kelebihan pasti ada kekurangan yang masing-masing. Kita lihat ramai kini yang petah berhujah, manis berbicara dan pandai menyusun kata-kata tetapi tidak kurang juga ramai yang jenis 'lawyer buruk'(baca autar) dan mereka yang hanya tahu berkata-kata tetapi habuk pun tidak terhasil daripada kata-katanya.

Sebut saja tentang hukum apa, bagaimana, bila dan seribu satu persoalan yang dilemparkan dapat dijawab oleh mereka yang jenis 'sembang kemaih' ini. Entah daripada mana dalil atau hujah yang dicedoknya atau sekadar memberi 'fatwa'nya sendiri. Ini adalah sangat merbahaya kepada Islam terutamanya apabila ramai dikalangan penuntut ilmu agama samada di dalam mahupun luar negara tidak bersungguh-sungguh belajar dan mendalami ilmu agama, belajar maian-main tetapi berkata-kata bagai alim ulama'. Ambo tidak tujukan kepada semua, cuma sebahagian besar daripada jumlah pejalar agama kini lebih banyak tidur daripada menelaah kitab, lebih banyak menghadap 'Syeikh Google atau Ustaz Wikipedia'(menghadap komputer) daripada mengutip mutiara ilmu para masyaikh(guru-guru). Ini adalah realiti yang berlaku dikalangan penuntup agama kini.

Lebih malang lagi, kini muncul lebih ramai dikalangan yang ber'title' ustaz yang menghembus nafas dengan mengeluarkan asap daripada hidung dan mulut mereka. Entah daripada mana mereka mendapat hukum 'harus' untuk menghisap rokok atau mereka sengaja buat-buat tidak tahu fatwa hukum HARAM merokok yang telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Inilah yang menjadi fitnah kepada semua agamawan kerana masyarakat kini mula memandang negatif kepada penuntut ilmu agama kerana sikap dan akhlak yang ditunjukkan oleh segelintir golongan yang menjadi punca fitnah ini.

Lebih dibimbangi apabila telah mula lahir anak-anak hasil perhubungan haram sebelum berkahwin antara pelajar-pelajar agama lelaki dan perempuan. Bermula dengan perkenalan biasa kemudian ber'dating' dan seterusnya menjadikan perut yang kempis lagi ramping mula berisi janin. Mereka tahu bahawa perkara itu adalah salah di sisi Islam namun tenggelam dalam desakan hawa nafsu dan godaan syaitan. Inilah akibat apabila belajar agama tetapi tidak mengamalkan dalam kehidupan seharian.

Sudah pasti sukar untuk menyatakan kebenaran tentang sesuatu hukum jika seseorang ustaz tersebut sendiri melakukan perkara yang bertentangan dengan hukum yang sebenar. Sebagai contoh, jika seorang ustaz itu adalah perokok tentu sukar baginya untuk menyatakan hukum HARAM merokok. Sebagai langkah menyelamatkan diri, mereka akan menggunakan pendapat yang menyatakan merokok adalah makruh.

Pesanan buat diri sendiri dan semua penutut agama, kesempatan dan ruang yang ada ini gunalah dengan sebaiknya untuk mendalami dan memahami serta mengamalkan ilmu-ilmu agama dalam kehidupan seharian. Jangan asyik berhibernasi, leka dengan komputer dan banyak membazirkan masa. Jangan nanti pulang ke sisi masyarakat dengan kecetekan ilmu dan 'buat tahu' dalam pelbagai permasalahan agama. Kita juga jangan hanya pandai menuturkan kata-kata, menyuruh orang lain dengan pelbagai perkara ma'aruf tetapi kita masih tetap melakukan pelbagai kemungkaran. Ingatlah ayat Allah dalam surah Al Saf ayat 2-3 yang bermaksud "wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya. Amat besar kebencian di sisi Allah-kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya".

Comments
1 Comments

1 komentar:

  • gee

    sangat tertarik dgn artikel "muslimah playgirl" karangan awak kat TKO.. actually mmg ada stail pompuan camtu... huhu... sy pun penah jumpa.. tp kalau "playboy" lagi la byk yg saya jumpa... hehe.. ok la.. salam..

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda