Siti Yang Menjadi Impian

6.26.2010
Kita semua maklum, bukanlah seorang dua wanita atau perempuan yang bernama SITI di dunia ini. Terlalu ramai.

Siti yang manakah yang menjadi impian?
Pastinya bukan Dato' Siti Nurhaliza? Bukan juga Siti Sarah Raisuddin. Tidak mungkin Cik Siti Wan Kembang.

Sembilan SITI yang menjadi pujaan :

1)Siti Khadijah r.a
- Merupakan isteri Rasulullah yang pertama. Isteri yang tidak pernah jemu memberikan sokongan di kala suami tersayang memerlukan seorang teman. Sanggup mengorabankan jiwa, raga dan segala kemewahan yang ada demi Islam. Rasulullah SAW menyatakan " "Demi Allah, tidak ada ganti yang lebih baik dari dia, yang beriman kepadaku saat semua orang ingkar, yang percaya kepadaku ketika semua mendustakan, yang mengorbankan semua hartanya saat semua berusaha mempertahankannya dan ... darinyalah aku mendapatkan keturunan."

2)Siti Fatimah Al Zahra r.a
- Puteri Rasulullah yang tinggi akhlak pekertinya. Seorang wanita suci, Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Fatimah adalah orang yang suci farajnya, maka Allah haramkan atas dia dan keturunannya akan api neraka" dan "‘Sesungguhnya puteriku Fatimah ini adalah seorang manusia-bidadari."

3)Siti Aisyah binti Abu Bakar r.a
- Dihati Rasulullah SAW, kedudukan Aisyah sangat istimewa dan tidak dialami oleh isteri-isteri beliau yang lain. Di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik dikatakan, " Cinta pertama yang terjadi didalam Islam adalah cintanya Rasulullah SAW kepada Aisyah r.a."

4)Siti Hajar (isteri Nabi Ibrahim)
- Isteri Nabi Ibrahim a.s yang patuh kepada suaminya dan perintah Allah SWT. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah bersama anaknya yang masih merah di dalam pelukannya demi kebaikan. Berjuang mencari air untuk memberi minum anaknya Nabi Ismail a.s.

5)Siti Maryam (ibu Nabi Isa)
- Wanita suci yang menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yang tinggi sehingga rahimnya dipilih oleh Allah untuk ditempatkan Nabi Isa a.s. Seorang wanita yang terkenal solehah, keturunan yag baik, difitnah berbuat sesuatu yang munkar karena telah melahirkan nabi Isa AS tanpa suami. Siti Maryam adalah salah satu wanita solehah yang diabadikan dalam Al Qur’an.

6)Siti Asiah (isteri Firaun)
- Wanita yang memiliki keimanan yang tinggi. Merupakan Isteri Firaun yang tidak gentar dengan ujian yang dihadapi daripada Firaun. Memillih syurga yang abadi daripada kemewahan firaun laknatullah yg duniawi.

7)Siti Aminah
-Wanita mulia yang rahimnya dipilih untuk mengandungkan Nabi Muhammad SAW yg diutus untuk seluruh ummat manusia, yang membawa rahmat ke seluruh alam.

8)Siti Muti'ah
- Wanita yang dijanjikan syurga. Isteri yang mesti dicontohi kerana setianya kepada suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat untuk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dengan cantik untuk tatapan suaminya sahaja.

9)Siti Zubaidah
- Wanita kaya dermawan yang menjadi isteri Khalifah Harun al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya untuk membina terusan untuk kegunaan orang ramai dengan hanya niat kerana Allah s.w.t.

Semoga para muslimah mengambil iktibar daripada sembilan SITI yang menjadi yang menjadi impian dan tauladan sepanjang zaman.

p/s : Moga bermanfaat buat Siti...
Comments
3 Comments

3 komentar:

  • aisha hanie

    insyaAllah moga menjadi panduan buat siti di era globalisasi...

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda