Berebut Mahasiswa

9.19.2010

Sebelum ini, cuma dengar-dengar hujung telinga sahaja cerita dan kes berebut dan curi mahasiswa yang baru tiba dari Malaysia ke bumi Mesir. Hari ini berpeluang menyaksikan sendiri bagaimana pelajar yang datang melalui Sekritariat Menyambung Pelajaran Universiti Tempatan & Timur Tengah Darul Quran (SMUTEM DQ) yang disambut oleh AJK Unit Sambutan Mahasiswa Baru (USMB) Shoubra dan Mansurah yang cuba untuk diambil oleh pihak lain.

Bukannya nak ulas panjang berkenaan kronologi dan cerita sepanjang petang itu kerana hampir semuanya berjaya dirakamkan dengan jelas dengan perakam video tetapi ada beberapa perkara yang perlu kita semua tahu.

Mengapa mesti ada pihak lain yang menyambut dan cuba mengambil mahasiswa baru sedangkan pada masa yang sama sudah ada ahli jawatankuasa USMB yang bersiap sedia untuk menyambut mereka? Menyusahkan saja!

Melihat kepada reaksi mahasiswi tersebut, ternyata beliau berada dalam keadaan terpinga-pinga. Mungkin kerana baru sahaja menjejakkan kakinya ke bumi Mesir sudah ada ujian pertama buatnya. Pastinya jika kita berada di posisi beliau, kita juga tidak pasti mahu mengikut yang mana kerana kedua-dua pihak mengatakan mereka yang lebih berhak. Kasihan mahasiswi berkenaan.

Pihak SMUTEM DQ yang berurusan secara terus dengan pihak USMB Shoubra dan Mansurah berhubung ketibaan mahasiswa SMUTEM DQ ke bumi Mesir dan telah disepakati bersama oleh pihak pengurusan bahawa USMB Shoubra dan Mansurah yang menyambut dan mengambil semua mahasiswa yang hadir dibawah kelolaan pihak SMUTEM DQ. Mengapa mesti ada campur tangan daripada pihak lain? Apa hak mereka?

Sedikit ketegangan yang berlaku pada petang tersebut berjaya dilenturkan dengan baik dan akhirnya semua mahasiswa yang hadir melalui SMUTEM DQ dibawa oleh pihak USMB Shoubra dan Mansurah terus ke cawangan masing-masing. Jutaan terima kasih kepada Ustaz Najib yang turut membantu.

Senyum dalam kepenatan.
Entri ini ditulis pada 16 September 2010 jam 11.50 p.m.

------------------------------------------------------------------------------

"Melayu Sepakat, Islam Berdaulat"

Benarkah kenyataan ini? Saya sangat tidak bersetuju! Kenyataan ini jelas tertera pada sebuah risalah yang diedarkan secara senyap-senyap pada petang tadi di dataran Hayyu 'Asyir. Adakah kerana Melayu Islam berdaulat? Islam memerlukan Melayu atau Melayu yang memerlukan Islam? Islam hak Melayu atau hak siapa? Siapa setuju dengan saya, sila lihat pada skrin komputer. Siapa tak setuju dengan saya, pergilah dengan melayu anda! Islam bukan ditegakkan dengan bangsa. Fikir-fikirkan..
Comments
1 Comments

1 komentar:

  • It happened here too..tu lah namanya klu ada banyak jemaah~

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda