Dua Bulan Lagi Nak Mati

9.29.2011
Menziarahi teman yang sakit tenat. Riak wajahnya penuh senyuman, tiada sedikit pun resah, gelisah dan cemas.
Maklumat yang diterima, doktor mengatakan situasinya kini sudah berada pada tahap paling kritikal. Paling lama mampu bertahan untuk hidup cuma dua bulan sahaja. Hanya jangkaan berdasarkan pengalaman dan kajian, segalanya ketentuan Allah s.w.t.

Katanya dengan tenang, "saya tahu, doktor kata tempoh untuk saya hidup kurang dua bulan saja lagi. Alhamdulillah, nikmat yang besar Allah kurniakan kepada saya. Saya diberi peringatan awal sebelum menempuh kematian, sekurang-kurangnya saya boleh bersedia menghadapi saat kematian saya."

"Mengapa risaukan saya? Kalian tidak perlu risaukan saya, fikirkan tentang diri kalian. Kalian sepatutnya fikirkan bila kalian akan mati. Anda yakin anda masih boleh terus hidup untuk dua bulan lagi? Seminggu lagi? Sudah tentu tidak. Esok pun belum pasti. Tiada siapa tahu bila saat ajal akan datang menemui kita, boleh jadi kalian akan dicabut nyawa terlebih dahulu daripada saya."

Kata-kata sangat menyentuh jiwa kami, tiada apa yang mampu diucapkan. Hanya melebarkan senyuman kelat dengan hati gundah bercampur sedih memikirkan apa yang telah diperkatakan.

Sungguh mulia hatimu teman, kamu sangat beruntung!


Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda