Corak Hidup Semut Yang Menakjubkan

9.30.2011

Menempuh ujian dengan semut berada di merata-rata di sekitar rumah. Jangan kata makanan manis, air sejuk pun dimasuki semut. Kebaikannya, dapat mengetahui corak kehidupan amat menakjubkan dan ia hampir sama dengan corak kehidupan manusia. Perhatikan maksud ayat al Quran ini :

"Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya daripada jin, manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib(dalam barisan). Hingga apabila mereka sampai di Lembah Semut, berkatalah seekor semut : "Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya, sedang mereka tidak menyedari." - Surah al Naml : ayat 17-18

Pada masa dahulu, mereka yang membaca ayat ini akan mempersendakannya dan mengatakan bahawa al Quran adalah sebuah cerita dongeng kerana ia menceritakan perihal semut bercakap antara satu dengan yang lain. Bagaimanapun, sains moden telah membuktikan bahawa corak kehidupan sejenis serangga yang hampir sama dengan corak kehidupan manusia adalah semut. Hal ini boleh dilihat dalam beberapa aspek tertentu seperti di bawah :

1. Semut akan menanam semut lain yang mati, dan ini menyamai manusia.

2. Semut mengamalkan sistem yang sama seperti manusia dalam melakukan kerja. Terdapat pekerja-pekerja dan ketua dalam melakukan setiap pekerjaan.

3. Mereka ber'cakap' pada waktu-waktu tertentu

4. Semut menggunakan sistem yang canggih untuk berkomunikasi

5. Semut menukar barangan mereka dalam 'pasar harian'.

6. Semut dapat menyimpan biji-bijian dengan lama pada musim sejuk. Apabila bijian itu bercambah, mereka akan memotongnya untuk mengelakkannya daripada rosak. Jika bijian tersebut terkena air, mereka akan mengeluarkannya untuk dijemur di bawah sinaran panas matahari.

Kata orang, kalau nak rajin, rajinlah macam semut. Anda pernah melihat semut curi tulang? Pernah melihat semut terbaring sedang berehat melepas lelah kepenatan bekerja? Mereka hanya diusung setelah mana cedera atau mati sahaja.

Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda