Manusia Seperti Layang-Layang

1.18.2011

Layang-layang atau wau biasanya dihasilkan daripada selembar kertas berkerangka dan daripada buluh atau lidi yang diterbangkan di udara menggunakan tali. Setiap layang-layang juga mempunyai karakter tersendiri samada besar ataupun kecil saiznya, pelbagai model dan warna yang berbeza, namun tetap memiliki tujuan yang sama, terbang ke udara membelah awan. Demikian juga dengan seorang muslim, punya karakter, warna kulit , bangsa dan kemampuan yang tersendiri hatta sesiapa pun yang melafazkan syahadah menyatakan dirinya sebagai muslim, tetap memiliki tujuan yang sama, iaitu mengabdikan diri sebagai hamba dan menggapai redha Allah SWT.

Walau apa jenis layang-layang itu sekalipun, caranya terbang adalah dengan menongkah arah angin dan ia perlu memenuhi kriteria dan syarat bagi membolehkannya terbang tinggi di udara, iaitu keseimbangan. Seimbang antara kiri dan kanan, antara kerangka dan badannya serta keseimbangan antara kekuatan tali, saiz layang-layang dan kekuatan angin yang ditempuhnya.

Demikian juga halnya seorang manusia, kehidupan yang selamat adalah bertentangan dengan kehendak nafsu dan melawan fitnah dunia. Jika ingin terbang dengan baik dan selamat menempuh arus angin badai dan taufan kehidupannya, kita seharusnya mampu menyeimbangkan diri dalam memandu kehidupan sebagai hamba Allah. Keseimbangan antara jiwa dan raga, jasmani dan rohani, dunia juga akhirat. Hidup kita bukan menurut arus dunia tetapi mencorak dunia dengan aturan Allah dan RasulNya.

Demi mencapai keseimbangan tersebut, kerangka layang-layang mestilah diraut dengan rapi dan teliti, dipotong dan diikat dengan ukuran yang sama bagi menjamin kestabilannya. Layang-layang yang diraut dan diteliti dengan rapi sedemikian memberi isyarat kepada kita bahawa kehidupan kita perlu dibentuk dan dicorakkan dengan baik. Kehidupan kita mesti dicorakkan dengan tarbiyyah Islamiyyah, jiwa dan raga perlu diperkukuhkan, kekentalan rohani dan jasmani perlu diseimbangkan agar segala angin cubaan yang menghentam, kita tidak mudah patah atau turun menjunam jatuh ke tanah. Proses meraut dan mentarbiyyah ini sudah tentu memerlukan kesabaran, ketekunan, ketelitian untuk mendapatkan hasil yang maksima dan sempurna.

Bentuk rangka dan kertas membalut layang-layang menggambarkan jenis dan nilai layang-layang tersebut. Ini menunjukkan kita perlu membawa jatidiri seorang muslim, menggambarkan identiti muslim di tengah masyarakat. Baik pada sudut pakaian, keperibadian, akhlak dan semua kerangka hubungan sosial lainnya. Pamerkan identiti dan jatidiri Islam yang indah, cantik pada pandangan mata sehingga dakwah masih mampu disalurkan sekalipun dengan akhlak dan keperibadian

Ketika layang-layang terbang di udara, saat ini adalah yang paling penting. Tali yang kuat dan kukuh akan menunjang layang-layang agar tidak hanyut dibawa deruan angin dan tali adalah elemen yang menghubungkan layang-layang dengan pengendalinya . Sebagai muslim, hidup kita pastilah berpegang pada tali yang kuat dan kukuh, tali yang diberikan oleh pengendali dan pencipta kita, tali inilah yang akan memandu hidup kita mengharungi liku dan arus dunia kehidupan agar selari dengan kehendak Maha Pencipta dan tidak tersesat.

Tali yang kuat dan kukuh inilah yang membuat diri kita terkawal. Tali ini yang menjadi dasar prinsip hidup dan perlembagaan kita. Tali ini tidak lain adalah Al Quran dan Sunnah yang menjadi pedoman dan pengatur hidup agar kita tidak tergelincir ke jurang kenistaan yang menyerupai haiwan. Tali layang-layang ibarat nyawa baginya, layang-layang bergantung sepenuhnya kepada tali. Putus tali maka binasalah layang-layang. Hidup manusia jika dipisahkan dengan al Quran dan Sunnah walau sejengkal, sesatlah seluruh kehidupan manusia.

Maksud firman Allah SWT :
"Dan berpeganglah kamu semuanya dengan tali (agama) Allah..." Surah Ali Imran : 103

Maksud hadis Rasulullah SAW : 
"Sesungguhnya inilah al Quran, iaitu tali Allah yang kuat, kukuh...."

"Aku tinggalkan kepada kalian dua perkara, kalian tidak akan tersesat selama kalian berpegang erat kepadanya. Kitab Allah (al-Quran) dan sunnahku"


Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda