Kita Dan Movie

5.12.2011


Nak dijadikan cerita, seorang teman mengadu dimarahi teruk gara-gara menjadi punca kerosakkan external hard disk yang  sarat penuh dengan movie dan series rakannyanya secara tidak sengaja. Semua datanya hilang. Hampir penuh 450GB dengan movie, series, anime dan lain-lain.

"Bodoh! Berminggu-minggu aku download! Kurang ajar punya budak! Abis hilang macam tu je." kata-kata pedas dari rakannya.

Perkara ini kita anggap biasa jika orang biasa-biasa yang melakukannya. Tetapi jangan terkejut jika orangnya adalah seorang pemuda Islam yang aktif di lapangan dakwah mahasiswa dan masyarakat umum.

Kita rasa pelik? Atau kita bersikap biasa-biasa saja. Fokusnya bukan menonton tetapi sikap keterlaluan dalam men'download' dan menonton movie. Bermula dari pagi hingga ke petang, komputer berterusan di'on'. Menonton movie kegemaran sehingga larut malam sehingga terpaksa menunda solat hingga ke saat-saat akhir waktu kerana terlalu asyik dan leka bergelak ketawa sewaktu menonton. Kita boleh lihat bagaimana tabiat suka menonton movie dan series ini seperti menjadi satu kebiasaan bagi kita. Jika dahulunya seorang yang aktif berdakwah kini bertukar sebagai geng menggoyang kaki depan komputer setelah menjejaki dunia movie dan mahir men'download'.

Kita maklum diluar sana kebanyakan pemuda berstatus mahasiswa yang tidak mengambil kisah tentang hal ini malahan turut terlibat sama menjayakan sikap kurang sihat ini. Perlu kita ingat, bukan pengisian movie dan kemahiran men'download' yang kita nak bawa setelah terjun ke lapangan masyarakat tetapi kita yang akan memimpin umat pada masa hadapan. Begitu juga dalam keluarga, tak kan nak didik anak ikut cara Maharaja Lawak?

Lihat,

"Wei, kau dah tengok Maharaja Lawak terbaru?" "Lawak giler la geng Jambu tu"

Sekali pandang, kita menganggap normal pertanyaannya. Tapi ramai kalangan kite yang menjawab: 
"Belum lagi. Kau dah download ke? HD ke ambil kat YouTube je?"

Apa ini? Tidak adakah pertanyaan lain? Bila bersembang isu-isu umat Islam sedunia tentang audara kita di Palestin, di Syria dan di Libya...apa pun langsung tak ambil tahu.

Maharaja Lawak, Hikayat Merong Mahawangsa, Hantu Kak Limah Balik Rumah, Senjakala, Khurafat, Fast n Furious 5 dan lain-lain lagi sehingga tahu apa episod terkini yang perlu di'download' dan ditonton. Bukan setakat menonton, malah boleh menceritakan kembali daripada mula hingga episod semasa. Kita menonton dengan tujuan mahu merehatkan minda? Adakah dikira merehatkan minda sehingga melengahkan waktu solat? Di manakah tahajud dan bacaan al Quran yang menjadi rehat dan penenang hati daripada kekacauan dunia yang melelahkan?

Alasan kita, mengapa suka sangat menonton movie dan series. Sebab nak up to date dengan movie dan series. Kononnya nak catch up dengan perkembangan semasa supaya tidak ketinggalan. Aduh, dalam bab movie kita tidak mahu ketinggalan di belakang tetapi dalam bab mengejar ilmu pengetahuan kita lebih rela mendahulukan orang lain. Isu-isu semasa kita buat tak endah saja. Catch up dengan perkembangan semasa ke macam tu?

Ada yang kata banyak pengajaran yang boleh diambil daripada movie dan series yang ditonton. Semakin kusut dibuatnya. Tak cukupkah lagi bagi kita pengajaran dan teladan selain al Quran dan hadith-hadith? kisah para sahabat dan tabiin? Dokumentari yang ilmiah? Mengapa mesti tayangan movie yang dipilih untuk mengambil teladan dan pengajaran?

Sebab dan alasan yang tidak masuk akal.

Sama-sama kita fikirkan. Kewajipan lebih banyak daripada waktu yang ada.


Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda