Kukuhkan Rumah Ini

12.25.2009

Isu utama adalah sebuah binaan, ibarat seperti sebuah rumah. Rumah yang telah dibina sejak sekian lama. Mungkin di mata kalian rumah yang kami dibina ini masih tidak sempurna, terdapat kecacatan di sana sini. Jawapannya benar, rumah ini masih tidak sempurna, hakikat itu kami juga diakui.

Tegasnya, kami tidak akan membiarkan kecacatan itu terus menerus menghantui dan membelenggu rumah yang kami bina, kami sedang cuba sedaya upaya mengerahkan tulang empat kerat yang kami ada bagi menampung segala kecacatan yang wujud pada rumah kami serta kami juga tidak membiarkan segala kekurangan yang kalian nyatakan terus wujud pada rumah kami.

Tetapi, apa yang menjadi masalah adalah kalian juga turut membina rumah lain. Kalian juga melaung-laungkan slogan kesatuan. Jadi, adakah rasional kalian membina rumah lagi? Adakah rumah ini dikatakan tempang oleh kalian menjadi penyebab utama mengapa kalian membina sebuah rumah lagi? Jika ini sebabnya, maka amat tidak wajar rumah kalian diwujudkan. Jika kalian melihat tingkap pada rumah kami rosak lalu kalian membina sebuah rumah baru. Bukankah itu adalah satu kerja bodoh? Kalian bukan sahaja telah membazirkan wang malah membazirkan masa, tenaga dan segala-galanya.

Sebenarnya rumah yang kalian bina mengancam keutuhan rumah kami. Rumah kalian juga menyebabkan tiang-tiang ukhuwah yang kami pasakkan semakin rapuh. Jika kalian mengatakan rumah tingkap yang rosak, apa salahnya kalian membantu kami membaiki tingkap yang rosak itu, mungkin kalian merupakan ahli yang pakar pada bahagian tingkap. Tidak perlu kalian membina sebuah rumah baru.

Kalian sibuk mengata rumah kami cacat, tidak lengkap dan kurang di sana sini, adakah rumah kaliah sudah benar-benar sempurna? Atau baru sekadar memiliki sebelah tingkap kaca tetapi sudah mengaku memiliki sebuah rumah yang lengkap dengan lif. Lebih baik kalian meletakkan tingkap kaca tersebut pada rumah yang telah kami bina agar dapat menjamin keutuhan dan mengukuhkan lagi rumah ini. Kelak kita sama-sama dapat menumpang teduh dibawah satu rumah yang kukuh dan selamat.
Comments
2 Comments

2 komentar:

  • محمد حذوان بن حميدان

    perkongsian yg amt berguna, semoga kita sentiase thabat dlm perjuanagn ISLAM..amin (^_^)

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda