Berhikmah, sering disalaherti

1.20.2011


Berhikmah, iaitu melakukan sesuatu dengan bijaksana sering kali disalahertikan. Umumnya menganggap, berhikmah hanyalah berlembut dalam setiap hal. Ini adalah tanggapan dan pemahaman yang salah. Berhikmah ditafsirkan dengan perkataan yang tegas dan benar yang dapat  membezakan antara kebenaran dan kebatilan. Ia adalah melakukan sesuatu dengan bijaksana dan sesuai dengan situasi dan keadaannya.

Perumpamaan yang mudah dijadikan sebagai contoh adalah jika mahu memotong sayur, kita menggunakan pisau dapur. Jika mahu menebang balak, kita gunakan mesin pemotong yang besar. Ini adalah tindakan yang bijak dengan menggunakan sesuatu sesuai dan kena pada tempatnya. Jika menebang balak menggunakan pisau dapur, tidak mustahil pokok balak itu akan tumbang tetapi itu adalah kerja yang tidak masuk akal dan suatu tindakan yang bodoh. Menggunakan pisau dapur untuk menebang balak adalah cara yang tidak berhikmah.

Berhikmah bukan sekadar berlembut, kadang-kadang dengan melakukan kekasaran adalah cara yang paling berhikmah bergantung kepada keadaan dan suasana. Bukan semua keadaan perlu berlembut, bukan juga semua keadaan perlu berkasar. Jangan pula dengan kekasaran, Islam dilabel sebagai pengganas dan kejam. Gunakan kebijaksanaan. Seluri sirah dan sejarah Rasulullah SAW, baginda adalah manusia yang paling berhikmah. Inilah yang mesti kita semua fahami.

Kebijaksanaan perlu digunakan semaksimumnya dalam menyampaikan Islam dan mencegah kemungkaran pada setiap peringkat lapisan masyarakat.

"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik dan bantahlah  mereka dengan cara yang baik..." Surah al Nahl : 125

PenaDaie

Comments
3 Comments

3 komentar:

  • Macam pernah dengar je ayat potong sayur tu.

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • bro.zabar

    Implementasi tidak semudah seperti perumpamaan.. (sy xbermaksud nk nafikan yg sheikh tulis)

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda