Perutusan Aidilfitri 1430H

9.19.2009
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Bagi menyempurnakan titah perintah seri paduka baginda Yang Dipertuan Agong, setelah diperkenankan oleh duli-duli yang maha mulia raja-raja, maka adalah dengan ini saya mengisytiharkan bahawa tarikh hari raya puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia telah ditetapkan pada hari...

Masa berlalu begitu pantas, sedar tak sedar Ramadhan masih berbaki sehari sahaja lagi. Syawal bakal menjelma, selamat hari raya aidilfitri diucapkan kepada seluruh muslimin dan muslimat.

1. Semoga pentarbiyahan yang ditempuhi sepanjang Ramadhan dengan hidangan rohani serta jasmani menatijahkan 'Taqwa' kepada kita semua. Semoga kita mendapat segala fadhilat dan keberkatan yang terkandung pada bulan Ramadhan.

2. Terus menjalankan ibadah. Tidak hanya beribadah semata-mata dibulan Ramadhan. Dr Yusuf al Qaradawi menyatakan 'kun rabbaniyyan wala takun ramadhaniyyan'.

3. Raikan aidilfitri dengan penuh kegembiraan, kesyukuran dan kesederhanaan sempena hari kemenangan. Elakkan pembaziran. Kejarlah Lailatul Qadar yang menjanjikan ganjaran beribadat selama 1000 bulan dan bukan mengejar Lailatul Kamdar yang pasti menghabiskan 1000 ringgit.

4. Hari raya adalah permulaan keazaman baru setelah ditarbiyyah selama sebulan untuk lebih bersedia dan bersemangat menghadapi cabaran-cabaran pada masa akan datang.

5. Sama-sama bermaafan dan mengeratkan lagi ikatan tali persaudaraan yang terjalin. Lupakan segala sengketa lama. Teruskan amalan kunjung mengunjung.

6. Jangan lupa tunaikan kewajipan zakat. Bantu saudara-saudara kita yang memerlukan agar mereka juga dapat bergembira bersama-sama kita.

7. Jangan lupa untuk sama-sama berpuasa enam hari dalam bulan Syawal kerana sesiapa yang berpuasa penuh Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, maka pahalanya adalah sama dengan nilai puasa satu tahun.


Di ruangan ini, jutaan kemaafan dipohon daripada hujung rambut yang paling panjang sehingga hujung kuku kaki yang paling panjang kepada semua atas segala kesilapan, kekasaran, kesalahan, kekurangan dan bermacam-macam lagi kepada semua pihak terutamanya ibu tersayang di kampung, abang, kakak-kakak, adik, datuk, nenek, mak cik, pak cik, anak-anak buah, seluruh sanak saudara dan keluarga di tanah air dan di serata dunia, teman seperjuangan, rakan taulan, sahabat handai di seluruh pelusuk dunia dan kepada semua yang mengenali insan yang lemah ini.
Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda