Undangan Ke Majlis Perkahwinan

9.26.2009
Assalamualaikum w.b.t

Dengan rasa penuh kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t, dengan rasa segala hormatnya saya mempersilakan para sahabat, rakan dan teman serta keluarga ke majlis perkahwinan saya pada 11-10-2009 (Sabtu) bersamaan 28 Syawal 1430 Hijrah, bermula jam 12 tengahari hingga 6 petang. Diharap dengan kehadiran kalian nanti akan menyerikan lagi majlis perkahwinan kami. Beras kunyit kami taburi, Air Mawar direnjis Wangi, Undangan Kami Setulus Hati, Harap Sudi datang Merai.


Itulah isi kandungan pesanan ringkas(SMS) yang baru sahaja diterima daripada seorang teman yang mengundang ke majlis walimahnya pada 28 Syawal nanti. Sememangnya seperti yang sudah kita maklum, musim perayaan atau cuti sekolah adalah musim mengawan. Ehh silap...musim mengawin. Ramai yang menggunakan kesempatan cuti ini untuk mengadakan walimah masing-masing.

Berbicara soal kahwin, Islam amat menganjurkan umatnya supaya berkahwin dan perkahwinan merupakan sunnah Rasulullah s.a.w. Jika difikirkan semasak-masaknya, perkahwinan tidak semudah yang disangkakan. Banyak perkara yang perlu dititikberatkan oleh setiap pasangan yang ingin berkahwin seperti pada sudut ilmu untuk memimpin sebuah keluarga, tanggungjawab sebagai suami isteri atau ibubapa, kewangan dan berbagai-bagai lagi.

Satu masalah yang sering membelenggu bakal pengantin adalah masalah kewangan kerana ramai dikalangan lelaki dan wanita terpaksa menangguhkan sehingga beberapa tahun akibat desakan kewangan. Di sini dipapar sekeping gambar yang menyatakan perangkaan anggaran bagi mengadakan sebuah majlis perkahwinan seperti di bawah ini :


Segala yang tertera adalah realiti yang perlu ada pada setiap majlis perkahwinan pada masa kini. Melihatkan saja pada sudut kewangan, entah berapa tahun lagi diperlukan untuk mengumpulkan wang sebanyak itu. Teringat pula kata-kata seorang ustaz "Kalau kamu nak kahwin, kamu tak payah risau pasal duit. Rezeki kamu dan anak bini kalu semuanya Allah dah tentukan. Ulat dalam batu pun boleh hidup, lebih-lebih lagilah manusia yang boleh bergerak ini".

Terpulanglah pada diri masing-masing dalam membuat pilihan samada mahu cepat atau lambat. Kita hanya perlu berusaha, berdoa dan bertawakal kepada Allah s.w.t namun hakikat segalanya sudah ditentukan oleh Allah s.w.t.

Sekalung tahniah diucapkan kepada sahabat-sahabat yang telah selamat mendirikan rumahtangga masing-masing. Semoga kalian bakal melahirkan generasi penyambung perjuangan Islam dan kekal berbahagia hingga ke syurga.

p/s : kepada sahabat yang sudah selamat dan yang bakal mendirikan rumahtangga, bila dah kahwin, jangan lupakan kami yang bujang lagi ni. Doakanlah moga dipercepat dan dipermudahkan oleh Allah s.w.t. Mak dah tak sabar nak sambut menantu baru...ahaks (",)
Comments
1 Comments

1 komentar:

  • Jihe

    salam,,berdebor je ambo bc posting ustaz pd awal2 cerito..(rs tkejut & sedih kalo2 ambo xdpt hadir ke majlis walimaturus ustz)..perghh!! terkejut2..
    tapi jgn lupa deh post surat kor ambo bilo anta dh sapai jodoh.(tu pun kalo majlis anta buat kat malaysia)..

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda