Wujudkah Pendakwah Versatile?

7.08.2010

"Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh dan berkata: 'Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri'." surah Fussilat : 33

Pendakwah bukan hanya dikhususkan kepada golongan yang berkopiah, berjubah dan berserban kerana setiap diri yang mengaku muslim adalah pendakwah. Setiap muslim perlu menyeru kepada Islam yang syumul, mengeluarkan manusia daripada kegelapan jahiliyyah kepada cahaya Islam dan menyuruh kepada kebaikan serta mencegah segala bentuk kemungkaran. Kefahaman yang amat sempit mengenai seorang pendakwah adalah tugas seorang pendakwah hanya tertumpu kepada yang tahu berceramah, memberi tazkirah serta mengajar di masjid-masjid sahaja. Hal ini terjadi kerana pendakwah kita tidak versatile (serba boleh) dan tidak canggih.

Satu ciri-ciri yang sangat perlu ada pada diri seorang pendakwah masakini adalah versatile (serba boleh) dan canggih seperti boleh menjadi pemimpin masyarakat, mampu menjadi seorang penyampai materi yang baik semasa pengisian rohani dan jiwa, jaguh dalam bidang sukan, pandai bergaul dengan semua lapisan masyarakat, cemerlang pada sudut akhlak dan akademik, ada kebolehan interpersonal yang baik, handal memasak, pakar multimedia dan teknologi, memiliki gaya penyampain yang baik, bijak mengatur dan mengurus ekonomi serta bermacam-macam lagi. Pendek kata, mesti boleh dalam setiap perkara.

Pendakwah versatile boleh diibaratkan seperti sebuah telefon bimbit yang canggih kerana seorang pendakwah mesti bertindak seperti sebuah telefon bimbit kepada sasaran dan objek dakwah yang berada di sekeliling. Cuba lihat sebuah telefon bimbit terkini, mesti mempunyai pelbagai fungsi dan memudahkan pengguna. Sebagai contoh, selain boleh membuat panggilan dan menghantar SMS, telefon bimbit juga memiliki kecanggihan pelbagai guna seperti GPRS Class 32, EDGE Class 32, composer speakerphone, 4G network, touchscreen, phonebook unlimited entries, WLAN Wi-Fi, bluetooth, GPS, Java, kamera berpixel tinggi dan bermacam-macam lagi fungsi canggih yang kita sedia maklum sehingga tak termampu untuk dinyatakan secara keseluruhan di sini. Pendakwah mesti bertindak sebagai telefon bimbit kepada objek dakwah agar dakwah boleh disampaikan pada setiap masa dan tempat serta lebih mudah diterima.

Perlu diingat, kebiasaannya telefon bimbit menggunakan standard bateri Li-Po atau Li-Ion yang perlu dicas pada waktu-waktu tertentu. Tiada guna jika secanggih mana sekalipun aplikasi yang ada pada sesebuah telefon jika tiada bateri, tetap tidak dapat berfungsi. Begitu juga bagi seorang pendakwah, tarbiyyah dan pengisian jiwa perlu dicas dan diisi pada setiap masa bagi mengisi jiwa dengan rasa cinta kepada Allah, Rasulullah dan perjuangan dakwah ini demi memastikan kelangsungan sesebuah dakwah.

Soalnya, wujudkan saat ini seorang pendakwah versatile seperti sebuah telefon bimbit yang lengkap dengan pelbagai aplikasi untuk menggalas tugas menyampaikan dakwah ini? Jika tidak mampu bertindak dalam semua perkara seperti sebuah telefon bimbit yang memiliki aplikasi yang canggih, cukuplah sekadar menumpukan kepada fungsi asal sesebuah telefon bimbit yang menghubungkan dan mengeratkan ikatan ukhuwwah serta mampu menyampaikan mesej dakwah Islam kepada seluruh manusia. Jika 'trend' meng'upgrade' dengan menukar telefon bimbit baru untuk mendapatkan pelbagai aplikasi canggih yang ada, para pendakwah juga perlu meng'upgrade' diri dari semasa ke semasa agar tidak ketinggalan dalam menggalas misi perjuangan dakwah Islam ini.

p/s : Nampak agak susah tetapi tidak mustahil
Comments
3 Comments

3 komentar:

  • Pena Daie

    Jadilah, yang penting sampaikan dakwah.

    Kecewa sangat2 dengan mutu permainan Germany, Mesut Ozil nampak mcm tempang tanpa Thomas Mueller. Jentera Germany cacat tanpa pemain utama. T_T

    Pengajaran : sama juga dalam nak tegakkan Islam, Ulama, umara' dan golongan profesional saling memerlukan antara satu sama lain.

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Unknown

    salam...

    first time dgr pendakwah diibaratkan dgn telefon bimbit...kreatif dan yg plg penting maksud yg hendak disampaikan tak lari..

    teruskan menulis k..=)

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda