Budak Hingusan Sembang Belakang

12.07.2010

Diriwayatkan daripada suara-suara sumbang yang jelas menyatakan ketidakpuasan hati terhadap pihak persatuan pelajar. Isunya adalah 'sembang belakang'. Jika sekadar sembang belakang biasa, itu boleh dianggap normal. Tetapi hal ini lebih hangat daripada biasa, meracuni pemikiran mereka yang lain supaya bertindak menjauhi persatuan, membelakangkan persatuan dalam beberapa hal.

Mereka bertindak memanipulasikan isu-isu kecil yang sengaja diperbesarkan, isu-isu lapuk dikorek gali kembali mahu dihangatkan serta isu-isu yang sudah basi mahu dihangatkan kembali. Jika hanya dipandang remeh, ia mungkin dirasakan seperti angin sepoi-sepoi bahasa yang mengasyikkan jiwa. Namun, jika tidak berjaga-jaga ia bakal bertukar menjadi taufan ganas yang menyerang dan membaham tanpa mengenal sesiapa.

Isu pertembungan fikrah, isu perumahan dan penempatan boleh dikatakan hangat di saluran media mulut belakang. Jika tidak berpuas hati, ada saluran yang sewajarnya, rujuklah pihak yang berkenaan. Bukan meracuni pemikiran untuk menjauhkan orang lain daripada persatuan serta menentang persatuan. Bila berbicara mengenai ukhuwah, tarbiyyah dan pengorbanan, seolah-olah mereka yang menjuarainya tetapi hakikatnya mereka yang memecah belahkan ukhuwah yang dibina dan merosakkan agenda tarbiyyah.

Hah! budak-budak hingusan yang asyik bersembang belakang! Selayaknya kamu semua digelar budak hingusan. Kamu mengharapkan persatuan memberikan yang terbaik, menyediakan yang terbaik tetapi apa yang kamu buat untuk persatuan? Apa yang kamu berikan? Selain cuba merosakkan persatuan. Perangai macam anai-anai. Datang ke program persatuan hanya semata-mata untuk 'makan', belum buang lagi apa yang dimakan sudah mula berkata macam-macam. Segala-gala daripada persatuan kamu mahukan, tetapi kerjasama daripada pihak kamu untuk persatuan cukup payah kamu nak berikan. Sebagai contoh, susah sangat ke nak daftarkan rumah kalian? Isi borang saja, selesai. Mudah kan?

Jika perpecahan menjadi agenda utama kalian, saya pasti bukan saya seorang yang menentang!
Kamu kata saya 'orang kuat persatuan', saya hanya ahli biasa yang tiada apa-apa kepentingan. Saya sayangkan persatuan, sayangkan kesatuan. Bukan seperti kamu yang mahukan perpecahan!


Comments
1 Comments

1 komentar:

  • Cakap2 belakang ini lah yang akan menjadi duri yang perlahan lahan akan menikam kesatuan.

    Apa ubatnya utk mencipta kesatuan? Benar tentang konsep berlapang dada dan ithar, tapi sampai bila perlu mengalah jika ditikam?

    Kadang kala letih melihat situasi begini.

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda