Tak Pandai Menguruskan Masa

12.02.2010

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.” : Surah Al-'Asr

Suatu ayat yang memberi gambaran tentang kepentingan masa dan betapa manusia itu begitu mudah lalai dan berada dalam kerugian. Menyingkap permasalahan ini, ia merupakan sesuatu yang tidak dapat dielakkan kerana masa sentiasa berlalu dan terus berlalu. Kita tidak akan dapat menghentikannya.

Jadi, haruskah kita membiarkan ia berlalu tanpa sebarang tindakan atau ada sesuatu yang perlu kita lakukan untuk memanfaatkannya?

Kita sering mencari alasan menyalahkan masa apabila kita terlewat melakukan perkerjaan
“tak cukup masa”
“tak ada masa”
“cepatnya masa berlalu”

Bermacam-macam alasan kita. Hakikatnya kita tahu masa itu tidak akan menuruti kehendak kita, jadi perlukan komitmen kita terhadapnya.

“kewajipan itu lebih banyak daripada waktu yang ada”

Ertinya tidak ada waktu lapang bagi kita jika kita benarbenar melaksanakan kewajipan-kewajipan kita. Kita mengaku kita tahu, tetapi sering kali kita menghabiskan masa kita dengan perkara-perkara yang tidak sepatutnya sehingga tidak ada masa untuk melakukan kewajipan. Benarkan?

Pokoknya, masa tidak bermasalah tetapi kita yang tidak pernah pandai menguruskan masa. Jangan pernah menyalahkan masa, marilah mula mengurusnya dengan baik.
Comments
2 Comments

2 komentar:

  • Hamba Ilahi

    betul.

    ramai orang sebut tentang motivasi, pulihkan masyarakat, tegakkan syariat agama.

    tetapi yang menyebut terlalu ramai untuk dibandingkan dengan yang melakukan.

    teringat satu kata-kata,

    ‘jika bukan kamu, siapa lagi?’

    ‘jika bukan sekarang, bila lagi?’

    selamat beramal.

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Jihe berkata " nk ingatkan diri sendiri ttg kepentingan menepati masa " - kalo kite xsuke menunggu,jgn buat org menunggu kite...Sekian.

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda