Peringatan, Jika Melupakan Al Quran

7.13.2011


Allah SWT mencipta manusia dengan sifat dan tabiat pelupa. Oleh yang demikian, kita sebagai manusia perlu sentiasa mengulang kaji dan mengingati kembali apa yang telah dihafal. Allah SWT menyatakan melalui firmannya yang bermaksud :

"Dan sesungguhnya Kami telah berikan kepadamu dari sisi kami suatu peringatan (al Quran). Barang siapa yang berpaling daripada al Quran maka sesungguhnya ia akan memikul dosa  yang besar di hari kiamat." - surah Taha : 99-100

"Dan barang siapa yang berpaling dari peringatanKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit dan kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta. Berkatalah ia, 'Ya Tuhanku, mengapa engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, padahal dahulunya aku adalah seorang yang melihat?. Allah berfiman, 'demikianlah, telah datang kepada kamu ayat-ayat Kami maka kamu melupakannya dan begitu (pula) pada hari ini kamu pun dilupakan." - surah Taha :  124-126

Secara zahir ayat di atas dimaksudkan kepada pembacaan al Quran (lihat tafsir al Qurtubi). Imam Ibn Kathir berkata, "sebahagian ahli tafsir menyatakan maksud 'berpaling dari peringatanKu' adalah berpaling daripada pembacaan al Quran, berpaling kerana melupakannya serta tidak mengambil endah dengannya.

Rasulullah SAW telah memberikan peringatan kepada kita supaya bersungguh-sungguh dalam menjaga dan berpegang dengan al Quran dengan mengumpamakan al Quran yang dijaga oleh seseorang seperti seekor unta yang diikat. Jika kuat ikatannya, unta tersebut tidak akan terlepas namun jika melepaskannya ia akan pergi.

Maksud daripada beberapa sabda Rasulullah SAW:

"Tiada siapa pun yang membaca Al-Quran kemudian melupakannya kecuali ia akan bertemu Allah SWT di hari kiamat dalam keadaan kerdil"

"Dibentangkan kepadaku dosa-dosa umatku dan tidak aku nampak dosa yang lebih besar dari satu surah dari Al-Quran atau satu ayat ,yang diberikan kepada seorang lelaki kemudian ia melupakannya"

"...tidak aku nampak dosa yang lebih besar dari dosa penghafaz al-Quran kemudian meninggalkannya" 

Para ulama menyatakan pandangan dalam bab melupakan Al-Quran. Ada diantaranya yang menyenaraikan dosa melupakan al Quran sebagai dosa besar manakala sebahagian lagi menyatakan bahawa melupakan al Quran adalah dengan maksud melupakan dengan tidak mengamalkan al Quran.

Mungkin ada yang akan berkata, "baik tak payah hafal al Quran terus, nanti kalau lupa kena tanggung dosa pulak". Ini jelas bertentangan dengan objektif syariah. Peringatan-peringatan yang diberikan adalah supaya benar-benar tekun dan bersungguh-sungguh menjaga al Quran dengan membacanya siang dan malam serta mengamalkannya. Apa gunanya hafal kalau melupakan dan tidak mengamalkannya!.


Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda