Sesiapa Pun Perlu Ditegur

7.07.2011

Sememangnya kita memerlukan teguran, kritikan serta komentar dalam banyak perkara yang kita laksanakan setiap hari. Biasanya teguran dan kritikan itu bersifat membina melainkan tujuannya mahu menghina dan mencela. Kita perlukan teguran, kita sangat berhajat kepada kritikan kerana terlalu banyak perkara yang kita tidak sedar, ada orang lain yang menyedarinya terlebih dahulu. Bila ditegur, baru kita menyedarinya kerana tidak sama apa yang kita sedari dengan apa yang orang lain lihat.

Sebab itu apabila ditegur, jangan cepat melatah. Jika kita cepat-cepat menolak teguran tersebut mentah, kita adalah orantg yang paling rugi kerana kita punya peluang membaiki dan membina diri tetapi awal-awal lagi kita sudah merobohkannya. Jika ada yang menegur dan menasihati, cuba fikirkan apa yang positif dan menerima apa yang baik.

Biasanya orang akan marah apabila ditegur dan dikritik tetapi orang yang bijak adalah memperbaiki diri dengan kritikan orang lain.

Tidak kiralah siapa kita, samada orang awam biasa, bijak pandai, pemimpin hatta alim ulama sekali pun memerlu teguran kerana kita semua adalah manusia biasa, tidak ma'sum. Setiap kemungkaran yang dilihat wajib ditegur dan diperbaiki sedaya yang mampu. Jika tidak mampu menggunakan tangan, gunakanlah bicara lisan. Jika tidak mampu juga, ubahlah dengan hati. Ibn Mas'ud berkata mengenai menegur dan mengubah dengan hati, "ia bergantung kepada individu yang melihat kemungkaran tersebut tetapi tidak mampu membaikinya, Allah mengetahui apa yang dibenci di dalam hatinya" - Tafsir al Qurtubi.

Kezaliman sebuah pemimpin yang memerintah perlu dibasmi, keadilan perlu ditegakkan. Ulama'-ulama' jahat pengampu kezaliman pemimpin perlu ditegur dan dinasihatkan. Rasulullah SAW telah jelas menyatakan mengenai dua barisan manusia,jika baik dua golongan manusia ini maka akan baik manusia yang lain. Jika jahat dan rosak dua golongan ini maka akan rosaklah manusia yang lain. Mereka adalah para ulama' dan para pemimpin.


Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda