Saham Dosa Bertambah Setelah Mati

7.26.2011


Ramai yang beranggapan bahawa setelah kematiannya nanti, dosa-dosanya juga akan terhenti pertambahannya. Meyakini dengan tanggapan dosa-dosanya tidak akan berkembang dan bertambah lagi setelah meninggal dunia. Padahal, selain amal jariyah (mendapat pahala yang terus-menerus), ada juga dosa yang diperolehi secara terus menerus iaitu dosa-dosanya tetap bertambah sekalipun setelah jasad berkubang tanah.

Rasulullah SAW bersabda :

“Barangsiapa yang menyeru orang lain pada kesesatan (tradisi buruk), maka dia akan menanggung dosa sebagaimana dosa yang dilakukan oleh orang yang mengikutinya tanpa mengurangi dosa-dosa orang yang mengikutinya.”


Seseorang yang mengarahkan orang lain melakukan perbuatan yang baik, dia akan mendapatkan saham pahala kebaikan, sebagaimana pahala yang dilakukan oleh orang yang mengikutinya sedangkan mereka yang mengarahkan kepada perbuatan buruk, dia akan mendapatkan saham dosa daripada orang yang mengikutinya arahan perbuatannya kerana dia telah memotivasikan dan mengarahkan orang lain untuk melakukan dosa-dosa.

“(Ucapan mereka) menyebabkan mereka memikul dosa-dosanya dengan sepenuh-penuhnya pada hari kiamat, dan sebahagian dosa-dosa orang yang mereka sesatkan yang tidak mengetahui sedikit pun (bahwa mereka disesatkan). Ingatlah, amat buruklah dosa yang mereka pikul itu.” - Surah al Nahl ayat 25

Saham pahala amalan seseorang setelah kematiannya terbahagi kepada beberapa bahagian. Pertama, seseorang yang meninggal dunia, pahala kebaikan dan dosa kejahatannya juga terputus. Dia tidak memperolehi apa-apa kecuali apa yang telah dilakukannya selama kehidupannya di dunia. Kedua, orang yang meninggal dunia tetapi pahala kebaikan serta dosa kejahatannnya terus diperolehinya. Nasib golongan ini di akhirat nanti bergantung kepada timbangan amalan kebaikan dan keburukannya. Sekiranya banyak kebaikan, bahagialah dirinya namun jika banyak kejahatannya, dia tergolong di kalangan orang-orang yang celaka.

Amat beruntung sekiranya selepas menghembuskan nafas terakhir, saham amalan kebaikan terus mengalir ke dalam akaun amalan kita namun alangkah malangnya nasib kita jika keuntungan hasil daripada pelaburan saham kejahatan terus bercambah ke dalam akaun amalan kita.

Imam al-Ghazali menyatakan, 

“Sungguh beruntung orang yang meninggal dunia, maka putuslah dosa-dosanya dan sungguh celaka seseorang yang meninggal dunia tetapi dia meninggalkan dosa yang ganjaran kejahatan terus berjalan tiada hentinya.” Alangkah bahagianya mereka yang memiliki amal jariyah dan alangkah sengsaranya seseorang yang menanam dosa jariyah."



Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda