Hargai Peluang

7.10.2009
Orang selalu kata peluang hanya datang sekali sahaja, jangan lepaskan peluang yang ada. Kalau masa boleh boleh diundur kembali, Ambo akan putar masa kembali ke zaman kanak-kanak. Mustahil. Itu cuma angan-angan kosong. Hakikatnya adalah kehidupan mesti diteruskan. Masa bukan emas kerana masa tidak ternilai harganya. Nilainya tidak setanding dengan nilaian emas yang mampu dijual beli dengan wang ringgit. Masa adalah nyawa kita, masa adalah kehidupan kita. Masa yang telah berlalu tidak akan kembali lagi. Itu adalah nilaian masa. Allah s.w.t bersumpah dengan masa dalam surah Al-'Asr yang bermaksud: "Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.

Ada sesekali datang peluang yang sangat dinanti-nantikan, ada juga datang dua peluang sekaligus dan hanya perlu memilih salah satu sahaja serta ada juga yang datang hanyalah peluang yang terakhir. Macam-macam. Apa yang menjadi masalah adalah tidak mahu mengambil peluang tersebut dan tidak tahu menggunakan peluang yang ada. Ini adalah sangat merugikan.
Jarang sekali akan datang peluang untuk kali yang kedua jika pada kali yang pertama menemui kegagalan tetapi jika hadir peluang yang kedua, usah sia-siakan peluang yang ada. Pergunakan dengan sebaiknya untuk mencipta kejayaan pada kali kedua.

Jangan berangan untuk berjaya pada kesempatan akan datang kerana kesempatan akan datang belum lagi pasti akan muncul kembali dan kita belum pasti akan bertemu dengan peluang akan akan datang. Pergunakan sebaiknya peluang yang sudah terbentang di hadapan mata dengan sebaiknya dan usah persia-siakan.
Rancanglah dengan sebaiknya kerana kegagalan dalam perancangan adalah sama seperti merancang untuk gagal.Semoga berjaya kepada sahabat dalam imtihan daur thani(peperiksaan ulangan). Insya' Allah bittaufiq wannajah.

Apa pandangan anda? Klik di sini
...
Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda