Kita Pemain, Pengurus Atau Sekadar Penyokong

7.04.2009

Pernah tak kita mengambil pengajaran daripada satu perlawanan bola sepak dengan melihat kepada perbezaan antara para pemain, pengurus atau jurulatih dan penyokong bola sepak sepanjang perlawanan? Inilah secebis pengajaran yang yang dapat kita kongsi bersama.

"Bodohnya pemain tu, hantaran cantik macam tu pun tak boleh nak jaringkan gol lagi", cetus seorang penyokong.
"Tak mengapa, cuba lagi. Lepas ni, tahan dulu bola tu sebelum rembat kuat-kuat ke arah gol", kata jurulatih.

Jika pemain melakukan kesilapan dalam permainan, para penyokong akan memarahi pemain tersebut dengan menghina dan memaki tetapi berbeza dengan seorang pengurus atau jurulatih memarahi pemain iaitu dengan memberi semangat dan cara untuk memperbaiki kesalahan yang telah dilakukan pemain.

Sekiranya pasukan yang disokong diketahui akan kalah kerana ketinggalan 0-5 dan permainan masih berbaki 10 minit sahaja lagi, para penyokong seolah-olah sudah tidak lagi menyokong pasukan mereka tetapi sebaliknya dengan para pemain mereka tetap meneruskan permainan sehingga wisel penamat dibunyikan.

Pengajaran

Dalam kita mengkritik, menegur atau memarahi seseorang, janganlah sesekali bertindak seperti penyokong bola sepak yang menghina, memaki dan mencerca pemain tetapi contohilah sikap seorang pengurus atau jurulatih bola sepak yang juga memarahi dan mengkritik pemain tetapi disebalik kemarahan seorang jurulatih menunjukkan cara bagaimana memperbetulkan kesilapan yang dilakukan. Begitulah dalam kita memarahi dan mengkritik, bukan dengan menghina tetapi menunjukkan jalan untuk membetulkan kesilapan tersebut.

Para pemain dan penyokong adalah ibarat para pendokong dan penyokong sesebuah gerakan Islam. Sebahagian mereka yang hanya menyokong gerakan Islam akan bersama dengan gerakan pada saat gerakan Islam berada dalam keadaan teguh dan kuat tetapi berbeza dengan seorang pendokong gerakan Islam yang akan tetap bersama dengan gerakan Islam samada semasa gerakan Islam dalam keadaan kuat atau mengalami kemerosotan dan dilanda pelbagai masalah.

"janganlah mengkritik sebagai seorang penyokong bola sepak, kritiklah sebagai seorang jurulatih bola sepak"

"jadilah pendokong perjuangan Islam, sekiranya tidak mampu jadilah penyokong perjuangan Islam dan jangan sesekali menjadi pengongkong kepada perjuangan Islam"

Apa pandangan anda? Klik di sini
...
Comments
1 Comments

1 komentar:

  • Post a Comment

    Apa komen anda