Jom Pakat Tidur Tengahari

2.06.2010

Berdasarkan Ensiklopedia Mukjizat Al-Quran dan Hadis, Jilid 4: Kemukjizatan Psikoterapi Islam.

Rasulullah SAW telah bersabda, "Tidurlah pada waktu siang, kerana syaitan tidak tidur pada waktu siang."- Hadis Riwayat Thabrani. Menurut al-Jauhari, tidur pada waktu siang itu adalah tidur sebentar pada waktu tengah hari (sebelum solat Zohor).

Sebuah kajian menunjukkan bahawa tidur pada waktu siang di pejabat sangat bermanfaat terhadap kesihatan jantung kerana dapat mengurangkan stress dan degupan jantung yang berlebihan. Tidur pada waktu siang sangat memberi kesan dalam meningkatkan produktiviti dan mengurangkan kadar kematian. Dr. Trichopoulos mengulas, "Saya mengesyorkan agar jika ada kesempatan, tidurlah pada waktu siang dan jika memiliki sofa di pejabat, manfaatkan ia dengan sebaiknya."

Setelah meneliti hasil kajian tersebut, beberapa syarikat perusahaan kini membenarkan para pekerja mereka untuk tidur pada waktu siang kerana ia didapati mampu meningkatkan mutu pekerjaan dan produktiviti syarikat malah ada syarikat yang menyediakan ruang khusus bagi para pekerja untuk tidur pada waktu siang. Para pekerja silih berganti masuk ke ruangan tersebut untuk tidur selama setengah jam. Hal ini dilakukan atas saranan pakar kesihatan yang mendapati bahawa tidur siang dapat mengurangkan stress dan tekanan serta membantu memberikan tenaga seharian penuh.

p/s : jangan tidur amalkan dalam kelas pengajian pada waktu tengahari
Comments
1 Comments

1 komentar:

  • Post a Comment

    Apa komen anda