Saya Maafkan Anda Semua

2.09.2010
Firman Allah swt, : "Dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain, Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan" (Surah Ali Imran : Ayat 134)

“Forgiveness research” atau kajian tentang perbuatan memaafkan kini tergolong dalam bidang yang banyak dikaji oleh para ilmuwan dalam segenap bidang keilmuan seperti kedoktoran, psikologi dan kesihatan. Hal ini kerana perbuatan memaafkan ternyata memiliki pengaruh besar terhadap kesihatan jiwa dan mental serta hubungan antara manusia.

Beberapa bukti telah menunjukkan bahawa perbuatan memaafkan akan mendatangkan manfaat kesihatan bagi orang yang memaafkan. Lebih daripada itu, kajian terbaru menunjukkan pula bahawa kesan memaafkan ternyata turut memberi impak yang baik terhadap kehidupan orang yang dimaafkan.

Orang yang tidak memaafkan orang lain berkait rapat dengan sikap pemarah dan seterusnya akan memberi kesan negatif yang menyebabkan kepada ketidakstabilan fungsi imuniti tubuh. Pemikiran mereka yang tidak memaafkan juga sama dengan pemikiran orang yang sedang stress, marah dan akan bertindak secara agresif kerana tekanan yang dihadapi.

Sikap tidak mahu memaafkan orang lain akan memberi kesan buruk pada kesihatan tubuh badan dan mental kerana membiarkan diri dan fikiran sentiasa berada dalam keadaan stress dan tertekan. Sebaliknya, sikap pemaaf berfungsi mewujudkan tanggapan serta melahirkan emosi positif yang akan menyahkan tanggapan dan emosi emosi negatif.

Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda