Antara Kitabullah dan Kitabulwajhi (facebook)

4.24.2010
Kitabullah iaitu al Quran menurut istilah ialah kalam Allah yang bermukjizat diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan Malaikat Jibril dalam bahasa Arab, diriwayatkan secara mutawatir dan membaca setiap hurufnya adalah ibadah, bermula dari surah al-Fatihah dan berakhir dengan surah an-Naas.

Kitabulwajhi iaitu Facebook adalah merupakan sebuah tapak web rangkaian sosial yang membenarkan orang untuk berkomunikasi dengan rakan-rakan mereka dan saling bertukar maklumat. Facebook diasaskan pada 4 Februari 2004  oleh Mark Zuckerberg, seorang bekas ahli kelas Harvard tahun 2006 dan seorang bekas pelajar Ardsley High School. (sumber : wikipedia)

Sengaja gelarkan facebook dengan kitabulwajhi. Nilai diri masing-masing, berapa jam dihabiskan sehari semata-mata untuk menghadap kitabulwajhi (facebook) dan berapa minit masa diperuntukkan untuk membaca dan mentadabbur kitabullah, al Quran? Pasti ramai yang bersetuju jika membaca al Quran selama 20 minit dirasakan terlalu lama berbanding dengan satu jam berada di laman facebook yang tanpa disedari masa berlalu begitu pantas. Jika satu jam membaca al Quran, kita mampu habiskan 1 juzu' dengan bacaan secara tahqiq. Sehari tanpa facebook terasa resah dan gelisah tetapi langsung tidak terasa apa-apa jika sehari tanpa membaca dan mentadabbur ayat-ayat Allah. Ramai yang sanggup bersengkang mata melayan kitabulwajhi tetapi berapa ramai yang bangun pada satu pertiga malam untuk membaca kitabullah? Hanya muslim yang sihat iman dan akalnya sahaja yang tahu menilai yang mana lebih perlu diberikan hak yang sepatutnya.

Apa yang dilakukan selama satu jam di laman kitabulwajhi (facebook)?
- Tambah rakan
- Update status
- Chatting
- Komen gambar
- Tag pada gambar
- dan lain-lain

Kelebihan kitabullah (al Quran)

"Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian.  Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambahi mereka dari limpah kurnianya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya(akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya)."

Daripada Abu Sa'id al Khudri, Nabi SAW bersabda : "Sesiapa yang disibukkan dengan al Quran dan menyebut namaKu sehingga tidak sempat meminta kepadaKu, maka aku berikannya sebaik-baik pemberian yang Aku berikan kepada orang-orang yang meminta. Dan keutamaan kalam Allah (al Quran) ke atas kalam yang lain adalah seperti keutamaan Allah ke atas hambaNya.

Daripada Abdullah bin Mas'ud, sabda Nabi SAW : "Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah (al Quran), maka baginya satu kebaikan dan setiap kebaikan digandakan sepuluh (kebaikan) seumpamanya. Aku tidak mengatakan Alif, Lam, Mim itu satu huruf tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Lam satu huruf."

Memetik kata akh Nuruddin, "Kalau al-Quran adalah Kitabullah yang kita gantikan dengan kitabulwajh sebagai teman hidup kita. Jangan marahkan diri dan Allah jika Allah menyembam muka kita dan membuat kita berjalan dengan muka dihari mahsyar kelak, bukan dengan petunjuk cahaya al-Quran yang kita selalu damba-dambakan."
Comments
3 Comments

3 komentar:

  • ibnuibrahim

    salam ziarh..

    agak terpukul dengan artikel ini..
    sebb an pun banyak luangkn ms dengan kibabulwjhi dripada kitabullh..

    syukrn atas nasihat.. wsalm

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda