Ibrah Daripada World Cup

6.19.2010

Kita punya cara masing-masing dalam menilai sesuatu perkara kerana pengajaran untuk diri sendiri kita mampu peroleh di mana-mana sahaja. Sebut sahaja bola sepak, World Cup dan sebagainya, pasti ramai yang mengaitkannya dengan konspirasi jahat yahudi, cara nak menyelewengkan umat Islam dan lain-lain. Tidak dinafikan tentang perkara tersebut, namun jika diperhatikan pada satu sudut positif, ia memiliki pengajaran tersendiri yang bergantung kepada diri seseorang itu sendiri yang menilai samada mahu menerima sebagai pengajaran atau tidak.

Secara peribadi, berbaloi rasanya menonton beberapa siri perlawanan peringkat kumpulan Piala Dunia 2010, bukan kerana pasukan pilihan memenangi perlawanan tetapi kerana minat dan beberapa pengajaran yang boleh didapati daripadanya.

Konsep Amal Jamaie Dalam Bola Sepak

Amal jamaie dapat diertikan sebagai satu usaha secara berjemaah atau kegiatan yang lahir bersumberkan dari satu jamaah yang teratur (berorganisasi) menurut dan menepati manhaj dan skema tertentu menjurus ke arah matlamat yang tertentu. Pasukan bola sepak yang terbaik adalah pasukan yang bermain dengan skill dan strategi yang telah disusun, pasukan tersusun dan teratur (munazzomah), pasukan yang memiliki cara dan gaya permainan tersendiri dan pasukan yang memilki visi dan misi yang jelas.

Pemain perlu bermain dengan corak permainan yang dirancang oleh pasukan (amal yang diputuskan oleh jamaah) samada mengukuhkan barisan pertahanan atau menumpukan bahagian serangan dan setiap pemain perlu menjalankan fungsi pada bahagian masing-masing. Pasukan yang hebat pasti memilki organisasi (tanzim) yang kemas, teratur serta berencana strategi kerana tanpa semua aspek ini pasukan tidak akan mampu mencapai kemenangan.

Sesebuah pasukan (tanzim) perlu dilengkapi dengan beberapa aspek penting seperti adanya ketua yang cekap memimpin sesebuah pasukan (imarah) yang berfungsi mengatur corak permainan dan mengawal pemain, janji taat setia (bai'ah) yang tidak berbelah bagi seluruh ahli pasukan yang beriltizam dengan matlamat pasukan, ahli pasukan yang taat (ta'at) kepada pasukan dan pemimpin pasukan serta perlu ada perbincangan (musyawarah) bagi memastikan pasukan sentiasa berada pada tahap yang terbaik.

Selain itu, sebuah pasukan yang hebat memiliki kumpulan tindakan (manhaj) demi mencapai matlamatnya untuk memenangi perlawanan. Sebuah pasukan bola sepak boleh diibaratkan seperti sebuah jamaah pada susut amal jamaie yang disandarkan kepada al Quran dan hadis Rasulullah SAW :
“Seungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya dalam satu saf seolah-olah satu binaan yang tersusun kukuh” (Surah aa-Saff: 4)

Maksud sabda Rasulullah SAW : “Wajiblah kamu bersama-sama dengan jamaah orang-orang muslimin dan pimpinan mereka”

Dakwah Tidak Dapat Dipikul Orang Yang Manja

Perlawanan bola sepak bukanlah sesuatu yang mudah, penuh tentangan dan rintangan sebelum mencapai kemenangan atau kalah di medan pertarungan. Setiap perlawanan, kita boleh lihat ramai pemain yang tidak dapat meneruskan permainan disebabkan kecederaan. Setiap pemain perlu berusaha bersungguh-sungguh dan berkorban demi mencapai kemenangan namun tugas dakwah menyampaikan Islam yang sedang kita galas jauh lebih getir, lebih perit dan susah. Cuba imbas kembali kisah Zhatu al Riqa' yang dialami oleh Abu Musa al Asy'ari serta para sahabat yang lain, mereka merasakan kaki-kaki dirobek namun masih tetap meneruskan perjalanan tanpa mengeluh sedikit pun.
"Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak berapa jauh, pastilah mereka mengikutimu. Tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka, mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah, “Jika kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu.” Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta." - surah al Taubah : ayat 42

Jangan Menghukum Dari Segi Zahir

Tertarik dengan seorang pemain dari Argentina, Lionel Messi yang baru berusia 21 tahun. Merupakan salah seorang pemain kelab Barcelona. Usia mudanya mengingatkan kepada Mu'az bin Afra', seorang remaja lelaki yang berusia 15 tahun yang turut sama dalam peperangan Badar. Beliau langsuung tidak gentar menghadapi Abu Jahal dan hasilnya, Abu Jahal mati dalam keadaan terhina. Messi yang memiliki ketinggian cuma 169cm namun gaya permainannya mampu menandingi penyerang profilik yang lain seperti Fernando Torres (186cm) dan Wayne Rooney (178-180cm). Messi menunjukkan ukuran zahir bukan membuktikan kekuatan sebenar. Setakat dua perlawanan Argentina, Lionel Messi masih tidak menunjukkan 'sengatnya' yang sebenar.

Ganjaran Yang Amat Besar

Jika pihak Pengurusan Bola Sepak Jerman menjanjikan 250,000 euro bagi setiap pemain sekiranya pasukan Jerman membawa pulang piala dunia musim 2010. Itu adalah ganjaran bersifat keduniaan yang dilihat terlalu kecil jika dibandingkan dengan nikmat yang Allah SWT telah janjikan kepada pejuang-pejuang Islam dengan ganjaran syurga yang tidak mampu dibayangkan bagaimana indahnya nikmat di syurga.
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu menjadi) janji yang benar dari Allah dalam Taurat, Injil dan al Quran. Dan siapakah yang lebih benar janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar." - surah al Taubah : ayat 111

Terpulang pada sudut mana kita menilai. Yang baik jadikan teladan, yang buruk buang jauh-jauh ke tengah lautan.

p/s : Sekadar menyatakan pandangan, bukan hujah membela golongan 'gila bola'.
Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda