Mulut Maki Tapi Kepala Otak Masih Buat Tak Reti

6.07.2010
Bukan perkara baru, isu memboikot produk Yahudi Israel. Kita sudah lama kenal siapa mereka golongan Yahudi yang berada di negara haram Israel. Terlalu banyak pencabulan yang telah mereka lakukan sehingga Imam Hassan al Banna rahimahullah mengatakan bahawa puak-puak Yahudi Israel hanya akan mengerti dengan jihad al qital (peperangan).

Baru-baru ini kes melukis karikatur Rasulullah di laman Facebook, isu umat Islam di bumi Palestin dan isu kemanusiaan terhadap misi bantuan ke bumi Gaza sedikit menyedarkan umat Islam khususnya dan masyarakat dunia umumnya namun kesedaran cuma berlegar-legar di mulut sahaja sedangkan tangan masih asyik menekan keyboard membalas komen dan mesej serta berchatting di laman Facebook.

Saya sangat tidak setuju apabila baru-baru ini ada kempen supaya meng'log  off' untuk sementara waktu laman Facebook masing-masing. Memang bijak orang yang membina laman Facebook kerana akaun yang telah dibuat tidak boleh di'delete', yang boleh cuma deactivate sahaja. Apa masalahnya jika terus deactivate sahaja akaun Facebook dan jangan buka sampai bila-bila? Apa yang nak ditakutkan?

Hah? Nak berdakwah dengan Facebook? Tak boleh delete akaun Facebook, nanti terputus hubungan dengan kawan-kawan. Alasan biasa, sudah naik mual.

Nak berdakwah konon, banyak lagi alternatif lain, gunalah semaksimumnya. Apa yang diperhatikan, ramai dikalangan kita bukan berpaksikan misi dakwah dengan Facebook, terlalu ramai yang leka, lalai dan hanyut dengan Facebook. Bukan nak berdakwah sangat, yang dibuat oleh lelaki adalah tengok profile dan gambar perempuan (perempuan juga sebaliknya), saling komen gambar dan chatting yang bukan-bukan. Itukah dakwah? Saya setuju jika bergantung kepada cara penggunaan, tetapi susah sangat nak jumpa yang menggunakan Facebook peribadi hanya untuk misi dakwah, yang banyak adalah mengarut. Kalau penggunaan yang mengarut lebih banyak daripada digunakan untuk berdakwah, jangan beralasan untuk tidak mahu deactivate akaun kerana nak berdakwah. Alasan yang sangat tidak munasabah.

Memang mudah mencari alasan kerana kita sudah termakan dengan pujuk rayu serta godaan syaitan. Syaitan memang bijak bermain dengan tipu daya, terlalu banyak pengalaman, sejak zaman Nabi Adam sehinggalah sekarang. Setakat kita yang iman cuma setebal kulit bawang, terlalu mudah bagi syaitan mempermainkan kita.

Cukuplah dengan sejarah CEO laman Facebook yang pernah menggodam laman sesawang universitinya suatu ketika dahulu, anda percaya data anda kini selamat? Cukuplah dengan dengan kes perceraian yang meninggak disebabkan oleh laman Facebook, anda mahu menjadi mangsanya? Cukuplah dengan saluran keuntungan pengiklanan di Facebook kepada negara haram Israel, anda mahu menjadi pemegang saham dalam misi membunuh saudara sendiri di Palestin? Cukuplah.

Jangan beralasan kerana mahu berdakwah untuk tinggalkan Facebook kerana kita sedang termakan dengan dakyah Yahudi melalui Facebook.


Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda