Mahasiswa! Jangan Jadi Penakut

6.30.2010
Kesusahan dan kesulitan menempuh risiko dalam dugaan kehidupan adalah sesuatu yang tidak dapat dilelakkan. Ia menjadi realiti perjalanan hidup di dunia ini. Seringkali terjadi adalah pengecut dan sifat takut menghadapi risiko yang muncul kerana kita memiliki jiwa yang kerdil untuk menghadapinya. Maka terhasillah mahasiswa yang bisu, tempang, penakut dan lari daripada menghadapi kenyataan.

Sifat penakut dipandang hina dan dicela serta merupakan suatu sifat yang tidak sepatutnya dimiliki oleh seorang mahasiswa Islam yang benar-benar beriman. Saat ini, sekitar kita dibanjiri dengan mahasiswa yang penakut. Takut untuk bersuara, takut untuk bertindak, takut dalam menuntut hak dan takut memperjuangkan kebenaran. Mahasiswa kita takut kerana bimbang akan menanggung dan menghadapi risiko yang bakal dipikul seperti bimbang pelajaran akan terganggu, nama akan disenaraihitam, ugutan zakat akan ditarik serta akan serta pelbagai risiko yang sedia terhidang. Perlu kita sebar, hakikat dunia yang sudah terbalik kini menjanjikan pelbagai risiko kepada pejuang hak dan kebenaran sebaliknya kesenangan dan pembelaan kepada sang pemzalim.

Islam memandang hina orang-orang yang penakut, samada penakut untuk mempertahankan hak, penakut dalam membela sesuatu nilai dan penakut sehingga menggadaikan maruah kerana sifat penakut akan menggadaikan dan meruntuhkan prinsip-prinsip yang dipegang.

Sebuah hadis Rasulullah SAW menyatakan bahawa umat Islam akan menjadi bahan santapan musuh-musuh Islam kerana menghidap penyakit Wahn (cinta dunia dan takut mati). Mahasiswa kita ramai tetapi ramai yang sedang ditimpa penyakit Wahn yang menggari jiwa mahasiswa Islam menyebabkan mahasiswa Islam kini penjadi penakut sehingga tidak lagi digeruni oleh mana-mana pihak. Kita semua tahu, banyak kepincangan yang berlaku di hadapan mata kita tetapi mengapa cuma hanya segelintir yang mahu bertindak dan bersuara? Yang lain tu pastinya penakut atau pengecut, atau mungkin bimbang periuk nasinya akan terancam.

Kita pasti malu dan marah apabila dilabel sebagai mahasiswa dayus, penakut atau pengecut tetapi bagaimana dengan sikap kita dalam menghadapi kezaliman, penafian hak serta penyalahguanaan kuasa? Adakah diam membisu di hadapan kezaliman tanpa sebarang tindakan itu adalah tanda menunjukkan keberanian? Sampai bila kita mahu berada di takuk lama ini? Kita mesti bangkit. Mahasiswa, jangan jadi penakut! Peringatan ini untuk penulis juga.

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman”. (Ali Imran: 139)

p/s : mahu jadi berani...
Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda