Ustaz Pelawak

6.26.2010
Setiap muslim yang mengaku mengesakan Allah adalah pendakwah, bertanggungjawab membawa dan menyampaikan risalah agung Islam kepada seluruh umat manusia. Merujuk kepada ayat 33 hingga 35 surah Fussilat yang menjadi motivasi buat para pendakwah agar sentiasa istiqamah dan bersemangat di jalan dakwah.

Ustaz-ustaz, imam-imam (samada tua atau muda) atau penceramah yang sinonim dengan tugas sebagai pendakwah, penyampai ilmu dan pendidik dilihat kini begitu dekat di hati masyarakat umum dengan bertindak mengisi jiwa umat Islam dengan ilmu dan peringatan melalui tazkirah, ceramah dan kuliah samada di masjid atau di surau. Namun, kita perlu menilai sesuatu yang menjadi trend masyarakat kini yang memilih ustaz atau penceramah daripada kalangan yang popular di sisi masyarakat.

Apa yang menjadikan mereka popular dan buah mulut masyarakat? Biasanya, kebanyakan ustaz yang popular dan menjadi sebutan adalah daripada kalangan yang mengisi ceramah atau kuliah dengan cerita-cerita dan lawak-lawak yang menyebabkan pendengar tidak kering gusi sepanjang ceramahnya.

Tidak dinafikan pada sudut penyampaian ilmu dan peringatan yang sudah menjadi matlamat dan misi utama kepada tazkirah, kuliah dan ceramah yang disampaikan, namun jika sepanjang sesi kuliah atau ceramah yang disampaikan, para pendengar asyik tergelak dan tersenyum bermula daripada awal hingga ke akhir ceramah, bagaimana dengan ilmu dan peringatan yang disampaikan? Adakah ilmu yang diterima oleh pendengar atau lawak-lawak yang diselitkan yang tersemat di hati pendengar.

Menyelitkan lawak-lawak yang membawa pengajaran dalam penyampaian tidaklah salah tetapi akan menjadi masalah besar apabila bukan ilmu dan peringatan yang dibawa pulang oleh pendengar tetapi lawak-lawak dan cerita lucu yang tersemat di hati.
Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda