Bukan Hikayat Merong Mahawangsa

4.27.2011

Berhampiran Jazirah terkenal di dunia, seorang penghulu di sebuah penempatan yang telah berkuasa sejak 52 tahun lampau mahu menggerakkan satu projek terbaru kononnya demi kepentingan sekian jumlah penduduk di kawasannya. Projeknya adalah 'setiap penduduk akan memiliki beruk masing-masing' bagi melancarkan proses memetik buah kelapa di ladang. Matlamatnya ada untuk bergerak seiring dalam kemajuan dengan kawasan-kawasan lain di sekitarnya.

Namun, apa yang menghairankan pada pelan tindakan projek setiap penduduk memiliki beruk adalah penghulu serta jawatan kuasa bertindak cuma membekalkan 'tali beruk' sahaja kepada setiap penduduk, usaha mencari dan mendapatkan beruk perlu diusahakan sendiri oleh penduduknya.

Wahh, sangat menarik "bagi tali dahulu, beruk bagi kemudian".

Secara logiknya, pemberian beruk perlu didahulukan kepada penduduk kerana jika hanya tali yang dibekalkan, tidak akan ada apa-apa hasil diperoleh tanpa ada beruk. Tambahan pula, tali yang akan mengikat beruk lebih mudah diperolehi oleh penduduk tempatan.

Seorang penduduk bangkit menyatakan ketidakpuasan hati : "Kami mahukan beruk, bukannya tali. Jangan bikin projek macam kampung sebelah, bagi email tapi internet tak bagi!"


Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda