Membuktikan Keupayaan Diri

4.28.2011



Tuduhan dan tohmahan membuatkan kita lemas, rimas, resah dan gelisah. Apakah tidak ada sesuatu yang baik pada seorang manusia untuk dicontohi. Hanya keaiban dan keburukan sahaja yang diperhatikan. Seringkali, perkara yang tidak baik itulah yang mendapat perhatian sekalipun sejak sekian lama kebaikan dilakukan. Manakala kebaikan pula hanya dianggap sebagai kebiasaan. Seperti pepatah menyatakan, kuman di seberang laut nampak tetapi gajah di depan mata tidak nampak. Inilah sifat kita, seorang manusia.

Perkara ini seolah-olah sudah menjadi lumrah di kalangan kita, maka kita yang ditohmah mesti memperbaiki diri, buktikan keupayaan diri. Tunjukkan di mata mereka bahawa kita juga mampu menempa kejayaan tanpa mengira apa jua bidang yang dilalui. Setiap kesusahan pasti akan ada kesenangan bersamanya.

Di mana pun kita berada, yakinlah dengan kebenaran selagi mana jalan yang ditempuh masih selari dengan landasan syariat Islam. Jadikanlah tohmahan sebagai batu loncatan untuk terus mara ke hadapan. Yakinlah terhadap kebolehan diri sendiri. Setiap manusia dianugerahkan oleh Allah dengan kebolehan masing-masing. Berkat usaha, kesunggguhan, doa, tawakkal dan keyakinan, kejayaan boleh ditempa. Kalau hanya setakat angan-angan sahaja sampai bila pun, kita masih ditakuk lama.

Saya banyak cakap atau kamu sememangnya pemalas?!
Mengaku sajalah!
Jika tidak, mengapa kamu terasa?

Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda