Lebuhraya Rakyat

6.09.2012

Satu masa dahulu,rakyat Kelantan tidak pernah terfikir kerajaannya mampu membina jambatan merentangi Sungai Kelantan yg dinamakan Jambatan Sultan Yahya Petra. Jambatan yg dibina tahun 1963 itu siap 2 tahun kemudian dan dirasmikan pada 17 April 1965 oleh KDYMM Al-Marhum Sultan Yahya Petra yg menelan belanja RM6.7 juta. Saya sempat membaca tulisan Allahyarham Tuan Haji Mohd Amin Yaakob,bekas Exco kerajaan negeri: "Setelah perundingan dibuat (antara kerajaan negeri dan Persekutuan), keputusannya amat mendukacitakan. Sebaliknya segala peralatan yg telah dibawa bagi melaksanakan projek tersebut terus dipindahkan ke Temerloh,Pahang untuk membina jambatan di sana bagi menggantikan perkhidmatan feri pada masa itu."

Allayharham juga menulis, terdapat pihak2 tertentu mengejek bahawa tanpa bantuan kerajaan Pusat,kerajaan negeri tidak akan dapat menyempurnakan pembinaan jambatan tersebut bahkan mereka bernazar andaikata jambatan tersebut mampu disiapkan,maka mereka akan bertelanjang di atas jambatan tersebut. Juga beliau menyentuh pembinaan projek Stadium Sultan Muhammad ke-IV yg berjaya diusahakan oleh kerajaan negeri pada masa itu.

Itu yg tercatat dalam lipatan sejarah. Hari ini kita generasi baru akan mengukir sejarah baru bersama kerajaan negeri dgn pembinaan lebuhraya. Kenapa perlu dipandang dgn ejekan dan sindiran? Biarkan mereka. Semoga TUKAR akan insaf kelak.

Saya terfikir satu cdgn khas kpd TUKAR dan kawan2 dia yang perli bila kerajaan negeri Kelantan nak bina lebuhraya. Kalau tahun 60-an dulu,ayah dan datuk mereka boleh berniat kalau siap Jambatan Sultan Yahya Petra, mereka nak telanjang atas jambatan, hari ini anak-beranak TUKAR kena niat perkara yg sama. "Kalau siap lebuhraya,niat nak jalan kaki dari Kota Bharu ke Kuala Krai tanpa berpakaian." Baru nampak bersungguh sikit. Ada berani?

Abdul Malik Abdul Karim (FB)

p/s : Pakat-pakat la kita derma untuk bina 'lebuhraya ke syurga' kita. Kalau tak ada duit RM10 yang baru, bagi RM100 yang buruk-buruk pun tak apa...



Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda