Isyarat Terbalik

11.22.2009

Agak menarik juga untuk dikongsi di laman ini. Perkenalan sejak tahun lalu dengan seorang pemuda yang bernama Edward dari negara Albania banyak memberi kelebihan dan manfaat yang diperolehi bersama dengannya. Seorang yang suka bertutur menggunakan bahasa arab fushah dan mudah mesra dengan sesiapa sahaja. Semasa belajar, saya lebih selesa untuk berada di sebelahnya.

Sesuatu yang menarik tentang rakyat Albania adalah mengenai isyarat 'Ya' atau 'Tidak' mereka dengan menggunakan kepala adalah terbalik. Secara umumnya, keseluruhan masyarakat di dunia(setakat yang saya tahu) akan menganggukkan kepala sebagai isyarat untuk menyatakan 'Ya' dan akan menggelengkan kepala sebagai isyarat kepada 'Tidak'.

Berbeza bagi masyarakat di Albania, mereka akan menggelengkan kepala untuk menyatakan 'Ya' dan akan menganggukkan kepala untuk menyatakan 'Tidak'. Agak pelik dan ganjil.

Di Albania
Ya = Menggeleng
Tidak = Mengangguk

Tempat-tempat lain
Ya = Mengangguk
Tidak = Menggeleng

Agak sukar untuk dibayangkan bagaimana jika kali pertama bermuamalah dan bergaul dengan masyarakat Albania di negara mereka. Angguk bermaksud tidak dan menggeleng membawa maksud ya. Walau apa jua yang membezakan kita, kita adalah bersaudara. Saudara seagama dan seakidah.

Maha suci Allah s.w.t yang menjadikan manusia yang berbangsa-bangsa dan mempunyai suku kaum yang berbagai. Maksud firman Allah s.w.t:
'Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada seorang lelaki dan wanita dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah adalah oran yang paling bertakwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.'
Al Hujurat : 13
Comments
4 Comments

4 komentar:

  • juk

    Salam ziarah. Blog anda sgt menarik. Jemputlah dtg ke blog saya pula. Jom kita saling jadi follower? Buat MOU, OK? Thanks.

    Zuki (zukidin.blogspot.com)

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • 日月神教-任我行
    This comment has been removed by a blog administrator.
    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • 日月神教-任我行
    This comment has been removed by a blog administrator.
    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • 揚州炒飯Penny
    This comment has been removed by a blog administrator.
    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda