Ketam Melayu VS Ketam Cina

11.30.2009

Suatu hari, pulang dari kelas pengajian. Terdetik di hati mahu singgah sebentar si pasar untuk membeli lauk.

Pena Da'ie : Pahni kito begheti singgah di pasar semeta buleh? Aku nak beli lauk sikit.

Jundi : Buleh jah. Aku pon hajatnyo nak beli buah. Mu nak beli lauk gapo?

Pena Da'ie : Tak tahu lagi. Kena tengok-tengok la dulu. Kalu ado ketam segar sedap wat masok lemok.

Jundi : Sedap tuh! Lama dah aku tak make ketam masok lemak. Eh..mu tahu dok? Ketam ni ado dua jenis.

Pena Da'ie : Eh..tak rajin dengar pulak aku pasal ketam ada dua jenis ni.

Jundi : Gini...satu jenis ketam melayu, satu jenis lagi ketam cina.

Pena Da'ie : Tak pehe weh...acu tera oyak biar jelas gak.

Jundi : Ketam melayu ni duk dalam bekas hok tak payah tutup. Ketam cina pulak duk dalam bekas hok kena tutup.

Pena Da'ie : Bakpo bekas ketam melayu tak tutup? Ketam cina kena tutup?

Jundi : Ketam melayu ni kalu ado sekor hok nak lari tubik luar, ketam lain akan tarik jatuh bawah semula. Sebab tu lah bekas ketam melayu ni tak payah tutup. Semua ketam melayu tak leh tubik. Ketam cina ni lain, kalu sekor nak lari tubik, ketam lain akan tolong. Pahtu kalu ketam tu buleh tubik, dia akan tolong tarik pulak ketam lain tubik sekali dengan dia. Kalu biar bekas tu tak tutup gak, habis la semua ketam cina pakat tubik.

Pena Da'ie : Hoo...lagu tu dih.

Jundi : Lagu tu la beza ore melayu dengan ore cina

Pengajaran cerita ketam ini menunjukkan bagaimana sikap dan perangai masyarakat Melayu yang cukup berbeza dengan masyarakat Cina terutamanya dalam aspek perniagaan dan lain-lain bidang. Realiti yang amat jelas wujud di dunia Melayu adalah apabila seseorang tersebut berjaya mencapai kejayaan, pihak yang lain akan mula iri hati dan akan berusaha untuk menjatuhkannya dengan pelbagai cara samada dengan cara kasar atau halus.

Perkara yang cukup berbeza berlaku di dunia masyarakat Cina, seseorang yang mahu mencapai kejayaan akan dibantu oleh semua pihak disekitarnya dan apabila dia telah berjaya, dia akan membantu pihak yang lain untuk sama-sama mencapai kejayaan.

Umat Islam tidak wajar memiliki sikap dan perangai masyarakat Melayu yang penuh dengan hasad dengki dan iri hati. Sepatutnya kita saling bertolong bantu dalam hal-hal kebaikan dan ketakwaan dan jangan sesekali bersekongkol dalam perkara dosa, kejahatan dan permusuhan.
Firman Allah s.w.t dalam surah al Maidah ayat 2 yang bermaksud :
"dan tolong menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan ketakwaan, dan jangan tolong menolong dalam berbuat dosa dan perlanggaran".

Comments
3 Comments

3 komentar:

  • Post a Comment

    Apa komen anda