Memiliki Atau Mempunyai

3.17.2010
Sengaja membiarkan kepala otak terbakar memikirkan berbagai perkara. Tiba-tiba terfikir tentang diri kita, apa yang kita miliki dan apa yang kita punyai?

Jika meneropong hanya pada luaran kita akan merasakan kita memiliki sesuatu. Kita memiliki bermacam-macam benda dan perkara. Memiliki wang, kereta, keluarga, kawan-kawan, dan pelbagai lagi. Namun apa yang perlu diketahui secara hakikinya adalah kita hanya meminjam sahaja daripada Allah. Wang akan habis, kereta boleh rosak, motor boleh hilang, keluarga boleh mati, kawan-kawan boleh jadi musuh…
Apa lagi? Segala-galanya memang bukan milik kita. Habis apa yang kita ada?

Kita tidak ada apa-apa.

Tepat. Kita tak memiliki apa-apa. Namun begitu, kita masih mempunyai. Kita mempunyai Allah SWT, Tuhan Yang Maha Agung, yang mentadbir, menjaga, memelihara dan menjadi penolong dan pembela kita. Itulah Allah yang segala-galanya adalah daripadaNya dan untukNya.

Rasulullah SAW mendidik kita supaya menjaga Allah, maka nescaya Allah akan menjaga kita. Alangkah ruginya kita apabila kita tahu kita tidak memiliki apa-apa, dalam masa yang sama juga kita tak mempunyai apa-apa juga.

Biarlah kita tidak memiliki apa-apa pun tapi kita masih mempunyaiNya.

Mungkin di kalangan anda mengangguk tanda setuju. Ada juga yang mungkin tidak faham apa yang cuba disampaikan. Mungkin sebab ayat kadang-kadang berbelit-belit atau cara penyampaian yang tidak baik.

Kalau salah tolong ajarkan.
Comments
3 Comments

3 komentar:

  • salam..
    teringat lagu rabbani: "mana milik kita?"
    tepat dgn tajuk entry!

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Zul Ikhwan Zahari

    owh..ada lagu rabbani mcm ni eh?
    trima kasih atas makluman.

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • mana milik kta..
    tidak ada milik kita
    semuanya yg ada Allah yg punya
    tidak ada milik kita
    kita hanya mengusahakn saja~

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda