Exam, Jaulah, Syeikh dan Perak.

5.14.2009

Inilah tajuk yang paling sesuai pada posting kali ini memandangkan blog Ambo Ore Biaso terbengkalai lebih daripada seminggu. Sudah bersawang agaknya. Kini kembali dengan posting yang terbaru. Sibuk sikit dalam dua minggu kebelakangan ini, walaupun ini sebenarnya bukan alasan untuk tidak meneruskan dakwah maya ini.



Exam selesai.


Alhamdulillah, setinggi tinggi kesyukuran kehadrat Allah s.w.t Ambo berjaya menyelesaikan peperiksaan buat kali pertama di bumi anbiya' ini. Memang cukup-cukup mencabar menghadapi exam kat sini, suasana yang cukup berbeza dan beberapa perkara lagi yang memang tidak terdapat di bumi Malaysia. Madah madahnya juga cukup menguji kefahaman dan hafalan terutamanya madah Al Quran Tahriri tetapi Ambo suka cabaran sebegitu sebab soalan-soalan memang menguji tahap ingatan dan kelancaran serta kita dapat tahu kita sebenarnya berada ditahap mana dan sejauh mana usaha yang kita lakukan. Apa pun teruskan berdoa dan bertawakkal saja pada Allah atas segala usaha yang dilakukan. Sebenarnya itu cuma peperiksaan dunia, kita sebagai hamba Allah masih punya dua peperiksaan yang yang bakal ditempuhi nanti iaitu peperiksaan di dalam kubur yang mana soalan soalannya telah pun bocor namun yang akan menjawab soalan soalan nanti adalah keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah s.w.t. Peperiksaan yang kedua adalah peperiksaan amalan di padang Mahsyar yang mana segala amalan akan dihisab oleh Allah. Adakah kita sudah bersedia? Tepuk dada, tanya iman.

Keluar Tiga Hari.

Jauh perjalanan, luas pemandangan, banyak pengalaman. Orang kata lepas exam kita pakat pakat release tension. Jadi empat sekawan termasuk Ambo sekali pergi jalan jalan sekitar Mesir ni. Alhamdulillah segalanya selamat, tidak ada kecelakaan yang berlaku sepanjang perjalanan. Walaupun pengembaraan kami cuma 3 hari namun ia cukup cukup menyeronokkan dan memberi pelbagai pengalaman baru. Sebenarnya matlamat kami adalah ber'jaulah' sekitar 4 muhafazah namun atas sebab sebab yang tidak dapat dielakkan, kami cuma mampu tiba di Iskandariah dan Mansurah sahaja. Tanta dan Zaqziq tunggu kedatangan kami nanti. Bermacam macam perkara suka, duka dan bermacam macam perasaan bercampur baur sepanjang perjalanan tidak perlu Ambo ceritakan di sini. Cuma sekadar perkongsian buat semua, sementara kita masih berada di luar tanah air kita, manfaatkan dan luangkan sedikit masa untuk berjalan-jalan melihat kesan kesan sejarah umat lampau kerana banyak manfaat yang dapat kita perolehi daripadanya. Daripada menghabiskan duit pada perkara yang tak berfaedah, lebih baik digunakan untuk perjalanan sebegini. Berjalan jalan sudah selesai. Lepas ini sambung bertalaqqi pula.

Syeikh Prihatin.

Bukan niat pergi jalan jalan kosong tanpa beritahu syeikh, cuma tidak berkesempatan untuk memaklumkan saja. Akhirnya cara yang cukup sempoi digunakan iaitu menelefon dan memaklumkan pada syeikh. Alhamdulillah diterima baik. Sepanjang berjaulah selama 3 hari sebanyak dua panggilan diterima daripada Syeikh Muhammad Abdul Nabi bertanya Ambo di mana dan bila akan balik untuk tasmi' Al Quran. Itulah keprihatinan syiekh. Ambo semakin segan dengan syeikh. Insyaallah hari ini akan bermula kembali tasmi' dan talaqqi seperti hari hari biasa. Banyak atau sedikit ilmu yang diperolehi bukan ukuran dan nilaian tetapi apa yang penting adalah keberkatan yang diperolehi daripada ilmu yang diterima tersebut. Demi mendapatkan keberkatan, mentaati dan menghormati para syeikh atau guru adalah sangat dituntut dalam menimba ilmu tanpa mengira siapa yang mengajar kita walaupun yang mengajar kita itu adalah orang miskin atau yang lebih muda daripada kita.


Halal vs Haram

Krisis di Perak semakin berlarutan dan Keadaan semakin pening, MB Nizar cuma berada 6 jam di pejabat MB, 16 jam kembali menjadi MB kini kembali meninggalkan pejabat MB akibat permohonan si haram Zambry untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi diterima oleh Mahkamah Rayuan. Satu perkara yang perlu kita ingat dan 'set'kan dalam pemikiran kita iaitu kerajaan haram tetap akan kalah, kebenaran akan tetap sebagai kebenaran. Usaha pakatan haram Zambry yang bertindak sebagai peragut tidak akan ke mana mana, kerajaan Allah Maha Berkuasa atas segalanya. Haram tetap haram. Penyelesaian yang kita nampak adalah dengan cara pembubaran seluruh DUN Perak. Perkara ini sukar untuk diterima BN kerana mereka sudah menjangkakan yang mereka akan kalah sekiranya pembubaran DUN dilakukan. Kita lihat mereka menggunakan undang undang dan mahkamah dalam kes ini tetapi hakikatnya undang undang dipergunakan dan mahkamah di'sarkas' oleh puak haram ini. Mereka yang tidak mengambil peduli halal haram akan menggunakan apa saja termasuk yang haram asalkan hasrat mereka tercapai. Ingatlah kekuasaan Allah mengatasi segala galanya.

Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda