Khas Untuk Bacaan Wanita Yang Ingin Berkahwin Sahaja

5.17.2009

Pastikan tumpuan anda berada pada tahap 100% untuk membaca artikel ini. Tengok pada tajuk nampak macam menarik. Mesti anda tengah bersemangat untuk membaca post pada kali ini, terutamanya kaum lelaki kerana itu adalah lumrah manusia yang memiliki hawa nafsu. Apa yang ditegah, itulah yang diinginkan. Hahaha... Tidak dinafikan memang ada yang merasa dirinya terkena namun cubalah terima hakikat ini seadanya. Ambo Memang sengaja meletakkan tajuk macam tu pada artikel ini kerana ia mungkin akan menarik minat kebanyakan pembaca untuk membaca artikel Ambo ni. Tajuk yang sebenar adalah 'Lelaki dan Imam Solat'.

Allah mensyariatkan kepada kita perkahwinan. Sebelum berkahwin, kebanyakan dikalangan lelaki(maaf perempuan Ambo tak tahu) siap mengklasifikasi bagaimana ciri ciri wanita yang bakal menjadi isteri atau teman hidupnya samada pada sudut agama, kecantikan, harta atau keturunan sebagaimana sabda Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari : "seseorang perempuan dikahwini kerana empat perkara, harta, keturunan, kecantikan dan agamanya. Pilihlah yang beragama, kamu memerlukannya". Sabda Nabi s.a.w melalui riwayat Imam Muslim : "Dunia adalah keseronokan dan sebaik baik keseronokan dunia ialah perempuan yang solehah".

Wanita Pilih Suami

Nabi s.a.w menyarankan kepada lelaki agar memilih perempuan yang beragama dan berakhlak. Bagaimana dengan perempuan? Sama saja. Pilih yang beragama dan berakhlak. Ambo nak ingatkan di sini agar para wanita tidak tergoda dengan kebaikan yang cuma dilakonkan oleh segelintir lelaki dan tidak mudah 'cair' dengan ayat ayat manis lelaki. Bekukan diri anda. Pilih betul betul siapa yang bakal menjadi suami yang akan memimpin rumahtangga kerana sebuah rumahtangga adalah ibarat sebuah 'negara kecil'. Jika Perdana Menterinya rosak, buruklah negara tersebut. Pilihlah 'Perdana Menteri' yang baik. Memang la, siapa tak ingin yang baik kan? Cuma usah ter'cair' dengan pujuk rayu manis, ayat ayat 'power' dan kehandsomeman semata.

Lelaki Yang Mejadi Imam

Kepada wanita, satu panduan untuk anda semua. Pilihlah lelaki yang mampu mengimami solat (bacaan jahr@kuat. Soalat zohor dan asar budak kecil pon boleh) kerana pada solat pelbagai perkara yang dapat dinilai terhadap seseorang lelaki.
Pertama, pada sudut kepimpinan. Lelaki yang mampu mengimami solat dapat dilihat ia akan mampu membimbing keluarganya nanti dalam aspek ibadah. Kalau lelaki tidak mampu menjadi imam cuba fikir fikirkan terlebih dahulu kerana dalam aspek ibadah pun tidak mampu untuk manjadi pemimpin apatah lagi dalam aspek yang lain lain. Jika ada lelaki yang ingin meminang anda, terlebih dahulu bertanya adakah dia mampu menjadi imam solat selepas itu barulah nilai perkara perkara yang lain.

Kedua, pada sudut ilmu agama kerana lelaki yang ingin mengimami solat(Ambo ingatkan solat yang dimaksudkan adalah solat Subuh,Maghrib atau Isyak) perlu mengetahui rukun-rukun solat, perkara yang membatalkan solat dan kesempurnaan bacaan al Quran. Kebanyakan lelaki 'takut' mengimamkan solat yang Jahr(subuh,maghrib dan Isyak) kerana takut nak baca ayat ayat al Quran secara kuat. Ramai dikalangan yang 'penakut' ini yang sanggup menjadi imam solat Zohor dan Asar tetapi untuk solat subuh, maghrib dan Isyak mereka mengelak.

Ketiga adalah pada sudut akhlak atau pekertinya. Kebanyakan yang mampu menjadi Imam adalah memiliki akhlak dan pekerti yang baik. Semua orang tidak kira lelaki atau perempuan menginginkan pasangan yang baik dan memiliki akhlak yang mulia. Pesan Ambo, janganlah terlalu memilih dan mencari yang terbaik sebaliknya jadikan diri kita yang terbaik, berakhlak mulia dan soleh atau solehah kerana Allah menjanjikan yang baik adalah untuk yang baik.

Jangan terpedaya dengan kecantikan atau ke'handsome'man kerana cantik atau hensem tidak akan kekal. Nanti kalau uban dan berterabur, pipi dah kendur, gigi pun sudah gugur, mata dah kabur dan berjalan pun hampir nak tersungkur hilanglah segala kecantikan dan kehenseman yang ada. Begitu juga dengan keturunan dan harta yang tidak akan kekal selamanya. Pilih yang beragama serta berakhlak mulia kerana akan membawa kepada keredhaan Yang Maha Esa dan memacu arah menuju ke syurga.


Ambo tulis artikel ni tapi Ambo boleh ke jadi imam?? (solat zohor dan asar memang 'confirm' boleh)
Wallahu a'lam.

Comments
3 Comments

3 komentar:

  • Pencarimimpi

    ap pulak..nta kan slalu jd imam subuh waktu kat DQ dlu..hihi...

    cam masyari lagi..bc surah al-qiyamah..

    ambe ingt lagi smpai lening..:)

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • http://kendhin.890m.com/emoticon/capek.gif

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda