Ggura Bewok (gurau biawak)

5.25.2009

Salam Kerinduan

Masa nak tulis entri ini, teringat kat kampung halaman. Agak lama juga Ambo bermusafir di bumi anbiya' ini mencari mutiara mutiara ilmu di sini. Memang teringat kat keluarga, sanak saudara, kawan kawan dan suasana kampung yang cukup tenang dan damai. Cerita pasal kampung, Ambo teringat kepasa sejenis binatang iaitu biawak. Masa dikampung memang cukup terkenal ungkapan "ggura bewok" atau "gurau bodoh" atau bergurau macam biawak. Maksudnya lebih kurang orang yang sangat melampau dalam bergurau. Sebabnya kalau bergurau dengan biawak kita habis dicakarnya yang mengakibatkan kesakitan atau cedera. Begitulah serba sedikit sejarah terhasilnya ungkapan "ggura bewok" yang sangat popular dikalangan masyarakat Kelantan.

Tajuk posting ini ada kena mengena dengan trend media elektronik tempatan yang mengenakan para artis dan para pendengar dengan berbagai cara. Ada yang namanya 'Panggilan Hangit', ada yang namanya 'Bang Bang Boom', ada yang namanya 'Wakenabeb' dan berbagai jenama lain yang hanya bertujuan untuk 'mengenakan' sesuatu pihak atau seseorang. Berbagai bagai cara digunakan dan bermacam macam style mereka untuk 'mengenakan' orang, tujuan mereka cuma untuk 'mengenakan' dan bergurau sahaja.

Bergurau macam ini bagi mereka yang jenis 'penggurau biawak' memang seronok, ketawa bagai nak gila bila kawan tu dapat dikenakan. Seronok bila tengok kawan tu terpinga pinga, serius dan marah bagai nak gila. Rupa rupanya dia hanya 'dikenakan' sahaja. Sudah tidak ada benda lain lagikah kamu nak buat selain 'mengenakan' orang? Cuba kalau si pengarah rancangan sebegini 'dikenakan' sekali, tentu marah kan? Siapa tidak marah, bergurau dengan cara yang sangat bodoh.

Namun bagi yang 'dikenakan' ia pasti melibatkan maruah yang tercalar, emosi terganggu dan hati yang luka macam dicakar biawak tadi. Ambo tidak tahu bagaimana pendapat orang lain tetapi bagi Ambo ia sangat memalukan dan mengaibkan. Apa tidaknya, rancangan tersebut disiarkan ke seluruh pelusuk tanah air, semua lapisan masyarakat menyaksikannya. Ambo rasa pelik kalau ada mereka yang mampu menerima 'gurauan' sebegini sebagai satu gurauan. Mereka tidak fikirkan maruah dan perasaan orang lain ke?

Ada satu kes yang hangat diperkatakan bila satu sesi panggilan hangit dibuat terhadap seorang pelajar yang menunggu keputusan biasiswa dikenakan oleh DJ dengan panggilan tersebut bahawa beliau tidak berjaya mendapatkan biasiswa yang dipohon terus menagis teresak-esak dan meletakkan telefon dalam keadaan Dj belum sempat menerangkan ianya hanya gurauan sahaja. Satu lagi semasa siaran langsung sebuah rancangan, bukan sahaja pengacara wanita tersebut yang terkejut malah para penonton juga turut gelabah. Mana tidaknya secara tiba-tiba lelaki tersebut seolah olah macam 'histeria'.

Apa maknanya semua ini? Apa hasil positif kepada agama, masyarakat dan negara? Pada Ambo, rancangan sebegini memang langsung tidak ada pengajaran dan nilai nilai murni yang mampu menyedarkan masyarakat kita yang kian jauh hanyut dalam lautan budaya hedonisme. Wang ringgit dibazirkan hanya untuk membiaya rancangan yang sia sia ini, lebih baik digunakan untuk berbagai bagai lagi program yang mampu menerapkan nilai nilai murni dan memperbaiki kerosakan akhlak yang kian membarah dikalangan masyarakat kita. Sebelum ada anak anak kecil yang terpengaruh dengan budaya 'ggura bewok' ini seperti cuba bergurau dengan membakar kereta bapanya. Ini adalah tidak mustahil bakal berlaku sekiranya langkah pencegahan segera tidak diambil.

Semua ini adalah gara gara kepimpinan negara kita yang redha dengan segala jenis maksiat dan keruntuhan akhlak yang berlaku disamping mereka juga(para pemimpin) turut terlibat dalam kancah jenayah dan maksiat. Tegakkan undang undang Islam nescaya segala masalah pasti akan diselesaikan.

Comments
2 Comments

2 komentar:

  • admin

    silakan nak kopi @ nak teh...
    ilmu untuk disebarkan bersama..

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda