Fayyoum Meng'hampa'kan

6.14.2009

Semua ahli jawatan kuasa pelaksana termasuk para peserta mengeluh panjang, hampa, kecewa serta bermacam-macam perasaan bercampur baur. Ada yang meredhakan sahaja, namun ada juga yang terpaksa menelannya walaupun agak pahit. Paling diuji adalah AJK program Rehlah Fayyoum dan DPM. Berbagai tohmahan, tuduhan, sindiran dan macam-macam lagi terpaksa diterima seadanya. Ada yang meminta yuran dikembalikan, menyatakan ketidakpuasan hati, kutukan dan sindiran. Itulah ragam dan kerenah manusia. Biarpun rambut sama hitam tapi hati semuanya lain-lain.

Ambo sebagai salah seorang AJK program hendak menyatakan hal yang sebenar berlaku, bukan sahaja para peserta berasa hampa dan kecewa malahan kami dipihak AJK pelaksana program lebih-lebih lagi merasa hampa dan kecewa atas segala 'kekacauan' sepanjang rehlah. Harap anda semua maklum tentang hal ini. Kami yang berbincang dan mengatur program serta kami cuba memberikan yang terbaik untuk kita semua sebagaimana yang tercatat pada tentatif program tetapi perancangan Allah Maha Hebat. Yakinlah bahawa semuanya pasti ada hikmah disebaliknya.

Kepada mereka yang hanya tahu mengutuk, cuba fikir dahulu sebelum berkata-kata. Sekiranya kami memang hendak bertindak ala kadar dalam mengatur program, sudah tentu pengangkutan tidaklah se'gah' yang disediakan. Semua orang berpuas hati dengan keselesaan sepanjang program. Pihak kami memohon maaf kerana kita tidak dapat pergi ke Syalalat kerana ini merupakan antara agenda utama rehlah ini. Kami tahu semua orang beria-ria hendak mandi-manda di sana namun kesulitan yang dihadapi daripada pihak polis yang 'mangkaq'(kata seorang peserta), bayaran masuk ke Syalalat melambung tinggi, driver yang stress dengan keadaan yang berlaku dan bermacam-macam lagi masalah yang berlaku.

Ambo akui, rehlah kita hanya 'di atas bas' sahaja dan bermandikan peluh kerana cuaca amat panas. Itu tidak dinafikan. Permulaan perjalanan rehlah yang agak lembab dan lewat serta rehlah ditamatkan lebih awal daripada masa sebenar. Perjalanan rehlah kita juga di'control' oleh pihak polis dan bukannya dipantau oleh mereka. Kita 'terpaksa' mengikut mereka ke sana ke ke mari mengakibatkan segala agenda yang diatur oleh pihak AJK program tergendala. Satu perkara lagi yang agak mengecewakan adalah ketidakpuasan hati segelintir peserta kerana tidak dapat memasuki kawasan Istana Qarun. Ada apa di sekitar kawasan Istana Qarun?Tidak ada apa-apa melainkan sisa-sisa runtuhan bangunan sahaja. Tidak rugi kalau tidak menjejakkan kaki di Istana Qarun, tempat itu merupakan tempat orang yang dilaknat Allah, lainlah kalau tempat tersebut adalah maqam para nabi atau para auliya' Allah yang pasti ada keberkatannya.

Terkilan juga kerana mereka yang tidak berpuas hati hanya berani 'cakap belakang', tidak 'gentleman' cara begini. Di depan baik semacam saja tapi di belakang, dialah ketua dalam mengutuk. Ada juga yang menggunakan 'shoutbox' di laman blog DPM sebagai tempat meluahkah rasa tidak puas hati, mengata macam-macam dan berbagai sindiran pedas yang diberikan tetapi tidak menyatakan nama sebenar. Memang penakut. Kalau betul anda berani dan benar, silakan tampil untuk menyatakan kebenaran yang anda perjuangkan di sebalik 'shoutbox' itu. Cubalah hargai sedikit usaha yang dilakukan oleh pihak AJK dan beberapa orang yang turut membantu sehingga tidak tidur pada malam sebelum program demi memastikan rehlah akan berjalan lancar. Jangan terus sembur sahaja dengan kata-kata yang menyakitkan telinga.

Walau apa pun, marilah kita sama-sama mengucapkan setinggi-tinggi kesyukuran kerana kita semua masih diberi peluang untuk pergi dan pulang dengan selamat dari rehlah Fayyoum. Buat mereka semua yang terlibat dalam menjayakan rehlah ini samada AJK atau bukan AJK jutaan terima kasih dan sekalung tahniah diucapkan. Hanya Allah yang mampu membalas segala usaha dan jasa kalian.

Setiausaha Rehlah Fayyuom '09
Comments
3 Comments

3 komentar:

  • alah...tulis macam ni boleh la...
    bayar mahal tau nak pegi tapi hampeh:$
    sudah la..lain kali malas dah nak g...wat sakit hati jer:))

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • jalanistana

    boleh tahu peserta mana kata 'mangkaq' tu? maksud apa erk?

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • ambo

    to jalan istana@askara kalbu
    enta pon tau sape yang cakap 'mangkaq' tu..
    org tu duduk di belakang seat ana.
    x payah bagitau la maksudnya apa...enta dah tau..

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda