Nak Ke Tak Nak

6.27.2009

Cuba perhatikan situasi yang berlaku di bawah, ia sebenarnya berlaku di sekitar kita samada di rumah-rumah, di asrama atau di mana-mana sahaja.

Azan berkumandang
Allahu Akbar!! Allahu Akbar!!
Laungan azan daripada muazzin(tukang azan) jelas kedengaran daripada corong-corong masjid yang berdekatan.(kalau kat Mesir masjid kat sebelah rumah saja)

Beberapa minit seusai azan.
"Dah azan dah ke?"(Saja buat-buat tanya walaupun dah dengar)
"Dah, lebih kurang dalam 5 minit tadi kot. Kenapa?"
"Entahlah, tiba-tiba mata aku ni rasa mengantuk semacam je".Sambil menarik bantal dan merebahkan badan ke atas tilam yang empuk.

"Eh, jom la kita solat dulu. Nanti dah selesai baru kita rehat"
"Tak apa la, kau pergi la masjid dulu. Aku solat kat rumah saja kot rasa macam tak larat pulak nak pegi masjid tu, lagipun aku rasa nak masuk tandas dulu sebab perut ni rasa semacam la pulak"
"Engkau ni kan, 'time' ni la macam-macam alasan yang kau reka. Lebih senang kalau kau mengaku saja yang kau malas nak pergi masjid."…

Ketahuilah bahawa :

“Tidaklah layak orang-orang kafir musyrik itu memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi (mengakui) akan kekufuran diri mereka sendiri. mereka itu ialah orang-orang yang rosak binasa amal-amalnya dan mereka pula kekal di dalam neraka.
Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan Yang mendapat petunjuk”. Surah Al Taubah : 17-18

Rasulullah s.a.w bersabda : "Solat berjamaah adalah lebih afdhal berbanding dengan solat bersendirian iaitu dengan 27 darjat"

Sebenarnya di sisi kita ada pilihan samada kita mahu tergolong dikalangan orang-orang yang 'bijak' atau 'bodoh'. Bijak atau bodoh seseorang itu bergantung kepada pilihan tersendiri samada ingin solat berjemaah di masjid atau bersolat sendirian di dalam bilik. Mungkin agak kasar dengan istilah 'bodoh' tetapi itu adalah gelaran yang paling sesuai dengan kebodohan yang ada padanya adalah kerana tidak tahu menilai samada satu atau 27 darjat yang lebih tinggi.
Jika bijak, fikirlah dengan akal yang waras kurniaan Allah s.w.t.…
Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda