Tips Menghadapi Penjenayah

6.04.2009

Hari ini Obama datang ke Mesir. Sekadar makluman dan tidak ada kaitan dengan entri ini.

Beberapa hari lepas kita digemparkan dengan satu kejadian rompakan yang berlaku ke atas seorang pelajar universiti Al Azhar Ustaz Nazrul Nasir di Hayyu 'Asyir, Kaherah. Semua yang mengetahui kejadian ini pasti terkejut kerana penjenayah menggunakan senjata iaitu parang dan pistol. Alhamdulillah Ust Nazrul tidak berjaya dirompak dan tidak mengalami sebarang kecederaan. Ambo tidak ingin mengulas tentang kejadian tersebut kerana anda boleh klik di blog Ust Nazrul untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kejadian yang berlaku.

Ambo cuma ingin berkongsi dengan para pembaca mengenai tips-tips yang ringkas dan mampu digunakan oleh segenap lapisan masyarakat apabila berhadapan dengan situasi diperas ugut, hendak dirompak atau diserang oleh penjenayah/perompak. Sebelum itu, diingatkan kepada semua(termasuk diri ini) agar tidak keluar rumah secara berseorangan pada waktu malam lebih lebih lagi para akhawat.

Beberapa tips yang dapat dikongsi dan diamalkan adalah :

1. Minta perlindungan daripada Allah s.w.t dan berselawat sebanyak mungkin.

2. Tenangkan diri dan jangan kalut berhadapan dengan penjenayah kerana apabila kita dalam keadaan kalut, kita tidak mampu berfikir bagaimana hendak mengambil langkah bagi melepaskan diri. Oleh itu, jangan kalut.

3. Apabila penjenayah tersebut meminta wang atau barangan berharga daripada kita, jangan serahkannya dengan mudah. Cakap saja tidak ada wang, telefon bimbit atau apa-apa saja yang berharga. (helah bukan tipu). Jangan pula cuba nak tunjuk kat penjenayah itu yang kita ada telefon mahal dan canggih.

4. Sekiranya penjenayah tersebut berseorangan dan tidak bersenjata, kita jangan terlalu yakin untuk menghadapinya(power la konon). Jangan sesekali menunjukkan keyakinan kita. Apabila penjenayah tersebut memegang kolar baju(dari depan) dan mengugut kita, cuba tenangkan penjenayah tersebut dan kita buat-buat takut. Langkahnya adalah, cuba dapatkan jari kelingking penjenayah tersebut dan kepakkan jari kelingkingnya(patahkan terus lagi bagus) kerana walau sekuat mana pun seseorang itu, jari kelingkingnya merupakan kelemahannya.

5. Apabila jari penjenayah tersebut telah cedera atau patah, kepalanya pasti akan menunduk ke bawah dan saat inilah kita gunakan untuk menyerangnya(sepak laju-laju atau cucuk matanya) dan melarikan diri. Cara yang sama kita boleh gunakan jika penjenayah datang dari arah belakang dan bertindak memaut leher kita.

6. Jika penjenayah datang dari arah belakang dan meletakkan pisau dileher, pertama sekali kita hendaklah berhati-hati dengan pisau tersebut, jangan terus bertindak untuk melawan. Gerakkan leher kita ke arah pelipat siku penjenayah untuk menjarakkan sedikit pisau dari leher kita dan tolak sikunya ke belakang dengan tangan kiri. Kemudian gunakan tangan kanan untuk untuk mencucuk mata penjenayah atau menyerang anggota sulitnya.

7. Sekiranya penjenayah tersebut berseorangan dan bersenjatakan pisau atau parang datang dari arah depan, kita pasti akan lebih cemas dan takut. Pertama sekali kita perlu kawal diri kita agar tidak terlalu cemas dan takut. Jika pisau itu dihalakan ke arah muka kita, kita perlu jaga jarak diri kita dengan penjenayah tersebut agar tidak menjauhkan atau mengundurkan diri. Jangan berundur ke belakang. Cuba dekatkan diri kita dengan penjenayah dari arah kiri badan penjenayah sekiranya dia memegang pisau dengan tangan kanan, kemudian tepis dan pegang tangan yang memegang pisau itu dengan tangan kiri kita dan dengan serta merta kita lepaskan tumbukan sekuat hati tepat ke muka penjenyah tersebut(perlu dilakukan dengan serentak dan cepat). Bagi kes perempuan yang diserang, anda mungkin merasakan tumbukan anda tidak kuat maka anda boleh mencucuk mata penjenyah tersebut atau menyerang anggota sulit lelaki(sepak selaju yang mampu) sekiranya penjenayah tersebut adalah lelaki. Selepas itu, bukalah langkah seribu.

8. Jika penjenayah ramai dan tidak memiliki senjata, kita perlu gunakan setiap ruang dan peluang yang ada untuk melepaskan diri. Jangan biarkan diri kita dipegang atau dikunci oleh penjenayah. Sekiranya penjenayah terdiri daripada 3 atau 4 orang, cuba pilih salah seorang yang kita rasakan adalah yang paling lemah dan cuba rempuhnya dengan sekuat yang termampu dan sekiranya berjaya lari selaju mungkin untuk mendapatkan bantuan. Jika anda memiliki pen atau kunci semasa dikepung, gunakannya sebagai senjata semasa merempuh penjenayah yang dirasakan yang paling lemah. Begitu juga jika penjenayah yang semuanya bersenjata, pilih senjata yang dirasakan yang paling lemah dan gunakan peralatan disisi kita untuk dijadikan sebagai senjata.

9. Apa yang penting semasa kita mengambil sebarang tindakan untuk melepaskan diri adalah kita jangan sesekali teragak-agak dan ragu-ragu. Yakin bahawa anda mampu untuk melakukannya. Jika kita teragak-agak untuk menyerang penjenayah dikhuatiri penjenayah akan terlebih dahulu bertindak menyerang kita.

10. Satu persoalan timbul jika penjenayah bersenjatakan pistol, bagaimana tindakan kita? Kita boleh menggunakan langkah 6 jika penjenayah berada pada jarak yang hampir dengan kita. Sekiranya jarak adalah jauh, cuba umpan penjenayah agar mendekati kita dengan mengeluarkan wang atau barang berharga yang kita miliki. Apabila penjenayah sudah terlalu hampir, gunakan langkah 6.

11. Bagaimana kalau penjenayah itu bertindak nekad menyerang kita dengan melepaskan tembakan ke arah kita? Perlu diketahui bahawa ini adalah langkah yang terakhir. Jika penjenayah melepaskan tembakan, kita jangan cuba untuk mengelak kerana kita tidak akan mampu untuk mengelak(takut-takut ada yang terpengaruh dengan tindakan hero dalam filem Hindi). Langkahnya adalah kita perlu segera melafazkan dua kalimah syahadah. Mungkin ajal kita sudah sampai...

Perkongsian untuk semua daripada :
Md Saifullah & Zul Ikhwan

Comments
4 Comments

4 komentar:

  • kembara™

    salam..baarakallahu fiik..ana mohon copy yer..:D

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • salam.jazakALLAHukhairan atas perkongsian ini.boleh ke ana lawan klu kene.tsk:f

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • ambo

    Ambo to Kembara
    Silakan copy,sebarkan ilmu yg ada walaupun sedikit..

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • ambo

    Ambo to Nurul Lailati
    Baarakallah..Insyaallah, boleh lawan..
    Yakin pada pertolongan Allah

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda