Rindu Pada Ayah

6.22.2009

Alhamdulillah, dapat juga tulis entri bersempena hari bapa. Walaupun agak berbeza dengan sahabat dan teman yang lain, hanya ini yang mampu dikarang. Kalau dulu, bila teringat 22 Jun 2002, mata mula berkaca tetapi kini tidak lagi. Ingatan masih tetap sama, kerinduan macam dulu juga, cuma kawalan perasaan sudah agak berbeza. Mungkin diri ini sudah agak dewasa...rindu pada ayah

Ayah...
Terlalu asyik rasa duduk membilang hari
Bulan demi bulan dan tahun demi tahun berlalu,
Dah hampir tujuh tahun ayah pergi,
Rasanya baru semalam ayah usap kepala kita, sejuk syahdu masih lagi terasa

Ayah...
Petang itu masih segar dalan ingatan
Itulah kali terakhir ayah usap kepala anak ayah yang nakal ni
Emmmm...rupanya ayah dah tahu yang ayah nak pergi jauh
Nak tinggal kan anak-anak ayah, nak tinggal kan dunia fana ni

Ayah macam dah sedia
Seminggu sebelum tu
Ayah pesan suruh belajar rajin-rajin, jadi macam tok guru dan alim ulama'
Walaupun ayah tak ada, kita tetap kena belajar juga

Ayah kata ayah tak mampu nak tinggalkan harta
Ini saja yang ayah boleh buat, suruh semua anak-anak ayah belajar
Walau macam mana susah sekalipun kena belajar
Nanti boleh doakan untuk ayah dan mak

Tinggi harapan ayah
Hendak tengok semua anak-anak belajar agama
Onak dan duri ayah tak kisah, untuk anak-anak
Ayah tak makan pun tak apa, asalkan anak-anak senang
Ayah tak pernah putus asa
Tak cukup pagi dan petang, waktu malam pun ayah usahakan

Ayah...
Hari tu hari Jumaat dapat berita daripada abang ayah masuk wad
Malam tu juga kita balik rumah
Ayah dalam kesakitan, tangan ayah luka teruk. Hampir dengan urat nadi
Tambah pula dengan sakit buah pinggang yang kritikal
Kedua-dua belah buah pinggang dah rosak
Ayah tak nak buat Dialisis, kami semua akur
Katanya nak ikhtiar cuba cara kampung pula, Dialisis mahal katanya
Nanti siapa nak tanggung anak-anak belajar
Kita hanya diam seribu makna...

Ayah...
Ampunkan kami semua
Kami nak ayah sihat
Kami sayang ayah
Kami tak mahu ayah sakit
Kami tak kisah tak dapat belajar pun
Asalkan ayah sihat
Ampunkan kami ayah

Ayah...
Dulu masa kita yang sakit
Tangan terseliuh teruk sebab kita yang nakal
Ke hulu ke hilir ayah tak senang duduk
Ayah cari tukang urut terbaik
Alhamdulillah tangan kita pulih

Ayah...
Lepas solat asar abang bawa ayah jumpa pengamal perubatan Islam
Kita ikut sama dan itulah kali terakhir kita naik kereta bersama ayah
Sebelum turun dari rumah, ayah pesan kena pergi sekejap saja
Sebab ayah nak balik segera
Mak ada beritahu abang, ayah kata kat mak yang ayah nak 'mati' kat rumah
Kita hanya diam tak terkata
Mungkin ayah dah tahu saatnya semakin hampir

Ayah...
Jam 7.30 petang 22/06/2002
Selepas satu jam tiba di rumah
Abang mengajarkan kalimah tauhid di telinga ayah
tidak lama lafaz 'innalillah' keluar dari mulut abang
Ayah mesti nampak kita menangis masa tu
Mesti ayah nampak abang cium dahi ayah
Mesti ayah nampak akak baca surah yaasin untuk ayah
Mesti ayah nampak adik dan semua orang menangis
Mesti ayah nampak semua tu kan

Ayah...
Malam tu tak macam malam yang biasa
Suasana suram walaupun ramai orang hadir
Adik kat sebelah diam melayan perasaan
Kenangan kita bersama ayah berputar dalam kepala
Jalan di depan terasa makin kelam
Airmata dah tak mampu di tahan
Sepanjang malam terasa kedinginan itu lain benar suasananya
Terasa syahdu dan sayu

Ayah...
Kita masih ingat lagi
Kita baca Al Quran kat tepi ayah temankan ayah
Mak dan akak pun turut baca bersama
Kita baca Al Quran sambil berlinangan air mata
Mak kata "jangan nangis...kalau sayang ayah jangan buat gitu..jangan nangis"
Bila mak tu kata macam tu
Makin laju deraian air mata ni

Jam 11.00 pagi ayah dimandikan
Kami anak-anak yang pangku masa ayah dimandikan
Sebelum muka ayah ditutup
Semua anak-anak tampil menatap wajah ayah buat kali terakhir
Semua orang kata ayah seolah-olah senyum saja
Ayah rasa tak
Masa tu kita sentuh dahi ayah
kita rasa sejuk sangat dahi ayah
Air mata kita tak boleh tahan
Lepas tu Abang mengimamkan solat jenazah untuk ayah

Jam 12 tengahari ayah diusung keluar dari rumah
Ramai yang mengiringi ke kuburan
Kami tiga orang menanti di liang lahad
Menyambut jasad ayah
Itu adalah tanggungjawab kami anak-anak

Ayah.....
Hari-hari dilalui tanpa ayah lagi
Begitu terasa kehilangan ayah
Boleh kata setiap kali tatap gambar ayah pasti berendam air mata
Semakin ditenung terasa semakin sayu
Tangisan tak dapat dibendung
Lagu 'di pondok kecil' mengiringi kerinduan ini
Semoga kerinduan terubat dengan pertemuan di syurga nanti
Insya'Allah...

Ayah...
Kita rindu sangat-sangat pada ayah
Hanya bacaan ayat-ayat Al Quran dan doa yang mampu kita sampaikan
Kita mendoakan ayah sentiasa dicucuri rahmat Allah
Terima kasih kerana membesarkan kita
Memberi seluruh kasih sayang sejak kita sampai masuk sekolah
Sampai masuk univesiti.
Sampai kiter boleh rase naik kapal terbang
Boleh rasa duduk kat negara orang
Sampai akhir hayat ini jasa ayah tak akan mampu kita balas...

01.02 a.m
22 Jun 2009
St. Theresa, Shoubra
Mesir
Comments
2 Comments

2 komentar:

  • ~IsmiSyahiirah~

    salamun alayk..
    benar..kita perlu jadikan mereka sebagai sumber kekuatan untuk meneruskan jihad di muka bumi Allah..namun, kadang kala hati ini berasa sayu bila mengenangkan diri ini masih belum puas bersama dengannya..mudah-mudahan kita dapat bertemu dan berkumpul bersama mereka di syurga Firdausi..insya Allah..hanya doa yang mampu disedekahkan kepada mereka..semoga mereka ditempatkan bersama-sama dengan orang yang beriman..Amin..

    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda