Kenapa Baru Terhegeh-Hegeh

5.01.2010
Syabas, akhirnya ada respon daripada pegawai atase pendidikan JPMK, En Khairi Jalalludin. Baca di sini . Tekak terasa sedikit loya apabila membaca :

"Denyutan nadi dan rintihan pelajar dapat dirasai menyebabkan saya kurang selera nak makan, saya tak mampu nak jawab semua panggilan telefon..." 

Kenyataan seperti ini tidak perlu dinyatakan oleh seorang pegawai kerana masalah yang twujud kini adalah merupakan tugas pihak mereka untuk menyelesaikan. Seolah-olah menagih simpati dan belas kasihan. Pihak pelajar sedia membantu asalkan kami dapat hak kami.

"pihak kami sedang berusaha semaksimum mungkin..."

Sekarang baru sedang berusaha semaksimum mungkin? Kenapa tidak diusahakan semaksimum mungkin sebelum peperiksaan syafawi (lisan) berlangsung? Mengapa pada saat ini baru mempamerkan kesungguhan untuk menyelesaikan masalah ini? Mustahil anda tidak tahu kesan yang amat hebat menimpa para pelajar setelah tidak dapat menduduki peperiksaan.  Ada yang hampir putus semangat. Sebelum peperiksaan berlangsung, hanya janji kosong yang ditaburkan.

Terima kasih atas nasihat 
"Saya menasihatkan pelajar agar mengulang kaji lagi "hafazan al-Quran secara bertulis".  

Kami masih, sedang dan akan terus mengulangkaji al Quran dan maddah sekali pun kenaikan nama yang kami juga tidak pasti bila akan menjadi kenyataan. Itu memang menjadi tanggungjawab kami sebagai pelajar. Jangan risau.

Saya kesal apabila anda tidak tahu menahu mengenai fail-fail yang sudah lama dihantar oleh kepimpinan pelajar kepada pihak JPMK. Buktinya ada pada anda, sila rujuk Ustaz Sulaiman Zaki. Saya juga kesal dengan jawapan yang diberikan dalam respon anda kepada ruang komentar di laman blog atase pendidikan. Pada saya, jawapan yang diberikan seolah-olah mahu melepaskan diri dan menyalahkan pihak lain pula.

Mohon maaf jika ada kekasaran. Selamat bertugas dengan baik dan kami semua mengharapkan agar kes seperti ini tidak diulangi pada masa akan datang. Cukuplah ini sebagai kesudahannya. Tunaikan tanggungjawab anda "Bertanggung jawab menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan akademik pelajar meliputi proses mendapatkan tempat pengajian dan kemasukan pelajar baru, pengesahan pengajian, kursus peningkatan akademik, hubungan dengan pihak Kementerian Pengajian Tinggi Mesir..." dengan sebaiknya. Jangan tunggu mahasiswa bising baru nak terhegeh-hegeh. Terima kasih dan selamat bertugas.
Comments
0 Comments

0 komentar:

Post a Comment

Apa komen anda