Merokok Pada Usia Dua Tahun

5.27.2010
Baru-baru ini agak gempar apabila media-media menyiarkan tentang berita kanak-kanak yang merokok pada usia 4 tahun dan berbicara dengan bahasa lucah. Kini lebih mengejutkan apabila penyebaran video dan gambar seorang kanak-kanak berusia 2 tahun yang merokok dengan lagak seperti orang dewasa. Menurut sumber akhbar The Sun kanak-kanak terbabit yang bernama Ardi Rizal Mohammed, 2 tahun yang berasal dari Musi Banyuasin, Indonesia dikatakan mula diberikan rokok oleh bapanya seawal usia 18 bulan (susu pun tak lepas lagi). Lebih mengejutkan, kanak-kanak tersebut perlu menghisap sebanyak 40 batang rokok sehari, sekiranya tidak dia akan mengamuk. Menurut akhbar The Sun lagi, ibu kanak-kanak tersebut menyatakan bahawa tahap ketagihan anaknya sudah berada pada tahap yang serius, dia akan mengamuk jika tidak diberikan rokok.

Sumber : The Sun (klik untuk lihat gambar dan video)




Setiap anak yang dilahirkan adalah dilahirkan dalam keadaan fitrah, ibubapa dan penjaga yang mencorakkan apa agama mereka, bagaimana sikap, akhlak dan perilaku mereka serta segala tindak tanduk mereka. Tidak adil jika menyalahkan kanak-kanak ini jika dia merokok seawal usia 2 tahun kerana secara logiknya kanak ini tidak mengerti apa-apa pada usia seawal ini. Apatah lagi mahu membezakan yang mana  baik dan yang mana buruk. Lihat bagaimana ibubapa kini mendidik generasi pewaris mereka pada akan datang.

Sanggupkah anda melihat anak-anak anda merokok pada usia begini? Pastinya tidak, sekalipun anda seorang perokok. Sehingga ke hari ini, saya masih tidak menemui mana-mana rokok yang disahkan tidak membahayakan kesihatan.

"Ya Allah! Lindungilah anak-anak, zuriat dan keturunan kami daripada 'musibah' seperti ini. Jadikan mereka dikalangan orang-orang yang soleh dan solehah."
Comments
1 Comments

1 komentar:

  • Post a Comment

    Apa komen anda