Rahmat Kegagalan

5.09.2010
Sama-sama kita fikirkan. Pujian sewaktu berjaya tidak akan ke mana-mana sekiranya tidak disandarkan kepada Allah SWT dan kutukan setelah gagal belum pasti akan menjadi titik pemusnah segala-galanya. Kejayaan dan kegagalan adalah anugerah Allah SWT. Hak Allah untuk diberikan kepada sesiapa sahaja.

Kejayaan pasti lebih sukar diurus berbanding sebuah kegagalan kerana semasa menerima ujian kegagalan, manusia akan lebih berusaha bersungguh-sungguh mendekati Allah sewaktu ditimpa musibah dan kesusahan. Inilah sifat manusia, dalam kesusahan lebih hampir kepada Yang Maha Kuasa. Sebaliknya apabila mendapat kejayaan, syukur yang diluahkan cuma bersifat seketika, selebihnya tanpa sedar memberikan 'green light' kepada syaitan menguasai diri, membiarkan diri diselubungi riak dan takabbur.

Selalunya kita lupa bahawa kejayaan mungkin suatu rahmat atau ujian daripada Allah SWT semata-mata. Sudahkah kita bersyukur kepadaNya? Sudahkan menyapih karat-karat riak di hati? Adakah bersedia jika nikmat kejayaan itu ditarik pada bila-bila masa?

Bagaimana jika gagal?
Anggaplah "Kegagalan adalah sebenarnya suatu kejayaan yang ditangguhkan buat sementara waktu". Pasti akan ada sinar kejayaan.

p/s : Jangan bising! Peperiksaan sedang dijalankan.
Comments
1 Comments

1 komentar:

  • 揚州炒飯Penny
    This comment has been removed by a blog administrator.
    [Klik Untuk Balas Komen Ini]
  • Post a Comment

    Apa komen anda